إفتح حسابك مع شركة XM  برعاية عرب اف اكس
إفتح حسابك مع تيكيمل

الفرق بين التبريد والتعزيز والهيدج

mifa8

عضو ذهبي

xm    xm

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كثير من المتداولين الجدد لا يعرف مفاهيم او طريقة عمل التبريد والتعزيز والهيدج

لذلك قررت ان اضع بين ايد الجميع شرح بسيط

التبريد هو انه تكون الصفقه عاكسه عليك وخسران وتدخل بلوتات تانيه فى نفس اتجاه الصفقه رغبة فى تقليص الخساره واملا فى ان يعكس السعر مره اخرى

التعزيز هو انه تكون الصفقه ماشيه تمام فى الاتجاه اللى انت داخل معاه وكسبان و تدخل بلوتات تانيه فى نفس الاتجاه رغبة فى مزيد من المكاسب واملا فى ان يستمر السعر فى نفس الاتجاه

الهيدج هو انك تكون داخل فى صفقه و بعد ما السعر يمشى مسافه معينه تدخل بلوتات معاكسه لاتجاه دخولك الاول . سواء كنت كسبان او خسران
يعنى لو كنت بايع تشترى ولو كنت شارى تبيع .. بنفس عدد الوتات ونفس الكميه اللى دخلت بيها فى البدايه ولكن فى اتجاه معاكس

ملاحظة!

لا تستخدم اي من هذه الطرق الا عندما تجيد استخدامها على الديمو

وتفهم جيداص متى تدخل بهذه الطرق ومتى تخرج ولماذا
والا قد تفقد حسابك لا قدر الله

xm    xm

موضوع مميز بارك الله فيك على المعلومات القيمة
لا تحرمنا من مواضيعك المميزة

xm    xm

اخي العزيز ارجو ان توضح لي بعض الكلمات
التبريد هو انه تكون الصفقه عاكسه عليك وخسران وتدخلبلوتات تانيه فى نفس اتجاه الصفقه رغبة فى تقليص الخساره واملا فى ان يعكس السعر مره اخرى
ماذا تقصد ب بلوتات تانية ما فهمت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هل تقصد بالتبريد انني مثلا لو فتحت صفقة شراء يورو وجدت نفسي بخسر مثلا 30 دولار افتح كمان صفقة شراء يورو علشان لم يرتد السعر للنقطة اللي حددتها بالصفقة الاولى الخسرانة 30 اكون كسبت 30 دولار بالاضافة للقيمة اللي حددتها بالصفقة الاولى
طيب ممكن يكمل السعر خسارة وبكذا اكون بدل خسارة وحدة اكون ب تنتين ساعتها شو اعمل اروح لهيدج ولا ايه

xm    xm

بارك الله فيك اخي المتميز الجميل بشرح وافي وجزاك الله كل الخير

xm    xm

اخي العزيز ارجو ان توضح لي بعض الكلمات
التبريد هو انه تكون الصفقه عاكسه عليك وخسران وتدخلبلوتات تانيه فى نفس اتجاه الصفقه رغبة فى تقليص الخساره واملا فى ان يعكس السعر مره اخرى
ماذا تقصد ب بلوتات تانية ما فهمت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هل تقصد بالتبريد انني مثلا لو فتحت صفقة شراء يورو وجدت نفسي بخسر مثلا 30 دولار افتح كمان صفقة شراء يورو علشان لم يرتد السعر للنقطة اللي حددتها بالصفقة الاولى الخسرانة 30 اكون كسبت 30 دولار بالاضافة للقيمة اللي حددتها بالصفقة الاولى
طيب ممكن يكمل السعر خسارة وبكذا اكون بدل خسارة وحدة اكون ب تنتين ساعتها شو اعمل اروح لهيدج ولا ايه
اهلاً بك اخي

اولاً لأستخدام التبريد والتعزيز والهيدج يجب ان تكون تعلم ماذا تفعل

ويكون حسابك بيستحمل

وماتدخلش وخلاص

ثانياً التبريد بيكون افضل شيء كل 50 نقطه وللعملات السريعه زي المجنون كل 70 نقطه

وافضل شيء انك تحدد الهدف على نقطة الدخول للصفقه الاولى

والتبريد يعني انت دخلت صفقه مثلاً شراء لليورو وسلبت معاك 50 نقطه مثلاً
بتفتح عقد تاني شراء

يعني في نفس اتجاه العقد الاول

واي سؤال اخر انا في الخدمه

xm    xm

شكرا اخي لك
المجنون ماذا تقصدبه ؟؟؟؟؟؟؟؟
الان اذا اشتريت اليورو وعكس معي السعر -50افتح نفس قيمة الصفقة شراء لليورو يعني لو كنت شاري 10000 يوروا وعكس معي اشتري بنفس القيمة
لازم يكون 50 مش اقل
وهذا بدون النظر لي الشارت
( فانا لا افهمت الشارت الى الان ) واشتغل على البركة ولكن تعاونكم معي انت والاستاد محمد جعلني احب ان اتعلم واستفيد من خبرتكم والله يوفقكم
التعزيز اذا شفت الصفقة مشت معي اعزز الصفقة ( طيب مش ممكن يعكس معي السعر وبكذا اكون زدت الخسارة )

xm    xm

بارك الله فيك اخي على المعلومات فعلا هي مفيدة لاي مبتدا
ملاخظة بس في من يستعمل كلمة تعزيز حتى ان عكس السعر و ليس معناها هنا تعزيز الخسارة و انما تعزيز للعقود و لما تلاقيها تبريد تعني تبريد نار الخسارة
طبعا دي مفاهيم ممكن اي واحد تلاقيه يختلف في استعمالها
بالتوفيق و في انتظار مواصيع مثل هاته الموصيع و التي تحدم خاصة كل مبتدا

xm    xm

شكرا اخي لك
المجنون ماذا تقصدبه ؟؟؟؟؟؟؟؟
الان اذا اشتريت اليورو وعكس معي السعر -50افتح نفس قيمة الصفقة شراء لليورو يعني لو كنت شاري 10000 يوروا وعكس معي اشتري بنفس القيمة
لازم يكون 50 مش اقل
وهذا بدون النظر لي الشارت
( فانا لا افهمت الشارت الى الان ) واشتغل على البركة ولكن تعاونكم معي انت والاستاد محمد جعلني احب ان اتعلم واستفيد من خبرتكم والله يوفقكم
التعزيز اذا شفت الصفقة مشت معي اعزز الصفقة ( طيب مش ممكن يعكس معي السعر وبكذا اكون زدت الخسارة )
يا اخي انا نبهت ان التعامل بهذه الطرق يحتاج معرفه وخبره

وانت لسه بتعرف المفاهيم فقط

اليورو هابط على الاغلب ان شاء الله

على العموم التبريد بيكون كل 50 نقطه على اليورو بس اهم حاجه يكون اللوت بتاعك قليل علشان مهما ارتد عليك يجي في صالحك ان شاء الله

المجنون هو الباوند ين

xm    xm

بارك الله فيك اخي على المعلومات فعلا هي مفيدة لاي مبتدا
ملاخظة بس في من يستعمل كلمة تعزيز حتى ان عكس السعر و ليس معناها هنا تعزيز الخسارة و انما تعزيز للعقود و لما تلاقيها تبريد تعني تبريد نار الخسارة
طبعا دي مفاهيم ممكن اي واحد تلاقيه يختلف في استعمالها
بالتوفيق و في انتظار مواصيع مثل هاته الموصيع و التي تحدم خاصة كل مبتدا
انا اتكلم عن القواعد الاساسيه يا غالي

بالنسبه للأشياء الثانيه زي الي قالها الاخ محمد ان السعر يرجع فيعنله تعزيز وهو مسلب

ده شيء في الحقيقه اول مره اسمع بيه

بس كويس

xm    xm

انا اتكلم عن القواعد الاساسيه يا غالي

بالنسبه للأشياء الثانيه زي الي قالها الاخ محمد ان السعر يرجع فيعنله تعزيز وهو مسلب

ده شيء في الحقيقه اول مره اسمع بيه

بس كويس

تسلم يا غالي لا هي في الاساس زي ما انت دكرت وهدا هو الراي الدي يتفق عليه الجميع
بس انا حطيت ملاحظة لانوا في ناس تستعمل في كلامها الراي الدي انا وصعته و لهادا قدمت الملاخظة بحيث ان صادف اي احد من الاعصاء او اتبع توصيات لاي شخص يستعمل صيغة التعزيز بالطريقة التي دكرتها انها ما تتختلط عليه الامور

xm    xm

شكرا اخي لك
وعند سؤال لو تكرمت على
الاستراتيجية اللمسة الساحرة ممكن تبسط لي اكثر فانا مبتدا ولا اعرف الكثير واذا كنت ازعجك باسئلتي قد تكون بالنسبة لك تافهة ولكن بالنسبة لي مهمة للغاية دلني على طريق يفهمنى الفوركس وانا مجتهد واحب ان اتعلم والله يوفقك ويوفق كل الاخواة اللي بالمنتدى الاكثر من رائع

xm    xm

شكرا اخي لك
وعند سؤال لو تكرمت على
الاستراتيجية اللمسة الساحرة ممكن تبسط لي اكثر فانا مبتدا ولا اعرف الكثير واذا كنت ازعجك باسئلتي قد تكون بالنسبة لك تافهة ولكن بالنسبة لي مهمة للغاية دلني على طريق يفهمنى الفوركس وانا مجتهد واحب ان اتعلم والله يوفقك ويوفق كل الاخواة اللي بالمنتدى الاكثر من رائع

اخي ان كنت لازلت مبتدا اطلع اولا على الكتب و المفاهيم الاولية للفوركس و المصلحات .... الخ قبل ان تبحث في الاستراتيجيات و تبدا تداولك على الخقيقي صدفني و خدها نصيحة انا في اول ايامي كنت ابخث عن الاستراتيجيات و المؤشرات و اي شيء يمكن ينجحني لكن النتيجة كانت كلها خسائر ومند دلك الحين و انا اقرا و ادرس و احلل و الحمد لله الان احسن مما سبق صدقني بعدما تاخد المبادئء الاولية سوف تبني استراتيجيتك بنفسك هدا لايمنع انك تطلع على الاستراتيجيات الباقية لانها ممكن تادي من تحسين اداء استراتيجيتك
بالتوفيق
بالنسبة للدروس و الكتب ممكن تجدها هنا

xm    xm

تسلم يا غالي لا هي في الاساس زي ما انت دكرت وهدا هو الراي الدي يتفق عليه الجميع
بس انا حطيت ملاحظة لانوا في ناس تستعمل في كلامها الراي الدي انا وصعته و لهادا قدمت الملاخظة بحيث ان صادف اي احد من الاعصاء او اتبع توصيات لاي شخص يستعمل صيغة التعزيز بالطريقة التي دكرتها انها ما تتختلط عليه الامور
وانت جزاك الله كل خير اخي

xm    xm

شكرا اخي لك
وعند سؤال لو تكرمت على

اهلاً بيك اخي

شوف ايه هي النقطه الي مش فاهمها بالظبط

واسألني عنها داخل موضوع الاستراتيجيه

عودة
أعلى