إفتح حسابك مع شركة XM  برعاية عرب اف اكس
إفتح حسابك مع تيكيمل

موضوع للنقاش : هل من طرق للربح في الفوركس ؟

Admin

الإداره

xm    xm

السؤال يتكرر و نجده باشكال متعدده و يطرح من قبل الكثير هل من طرق للربح او هل من يحقق ارباحا في هذا السوق
الاجابات فلسفيه و الكل يتكلم عن الصبر و اداره رأس المال و الخ من اجابات دون عبارات صريحه حول تحقيق ربح او غيره بل انه من يقول انه حقق ربحا يعود بعد اشهر ليقول بان ارباحه قد خسرها
هنا لا نريد ان نعرف اذا خسرت او ربحت بل ان نتحدث قليلا لاخواننا الذين يتعرضون لخسائر و نقول لهم ان هناك طرق للربح في الفوركس

سابدأ بنفسي و بتطبيق حقيقي و على حسابات حقيقه منذ حوالي الثلاث عشر شهر و انا اختبر طرق مختلفه و ساعطيكم ملخص ما خرجت به

1. المضاربات الحاده و الاسكابلينج فشلت فشلا ذريعا فمن بين 5 حسابات كان هناك حساب واحد نجح في تحقيق ارباح ... بالرغم انه كان هناك تحقيق لارباح خياليه في لحظه من اللحظات الا انه و في دخول خاطئ و خلال وقت قصير كان الحساب يختفي و يتبخر و نصيحتي بعد اختبار عده طرق من الاسكابلينج و المضاربه الحاده الابتعاد عنها و عدم التفكير بهذا النوع من المتاجره

2. المتاجره السوينقيه و تعتمد على ثلاث امور اداره رأس المال و الدخول مع التحليل و بنسب لا تتعدى 1% و الصبر و ملخص الحسابات كانت بشكل مميز ثلاث حسابات رابحه و بنسب هي
الاول عمره 13 شهر نسبه الربح هي 1289%
الثاني 9 اشهر نسبه الربح هي 864%
الثالث عمره اقل من شهر و نسبه الربح 44%

3. الطريقه الثالثه التي اتبعتها كانت الدخول باستراتيجيه الترند او البريك يفين و اوامر معلقه و الالتزام التام بالعقود و نسبه مخاطره لا تتعدى 7% و هذا الحساب عمره يفوق الخمس سنين و نتيجته في الثلاث عشر الاخيره هي 665% ارباحا

4. حساب حقيقي ليس لي شخصيا و لكن لاحد عملائنا قام بتنفيذ استراتيجيه خاصه و هي break even after image و هذه الاستراتيجيه هي تطوير قمت به لاستراتيجيه break even و بعد اذنه وافق ان اضع نتيجه الاستراتيجيه حيث كانت 486% لحسابه الحقيقي و عمره 8 اشهر

امامكم ملخص النتائج التي خرجت بها لاختبار طرق متاجره لفتره 13 شهر و ليس لحسابات تجريبيه بل حقيقه و ملخص ما انتهيت اليه هو ان التحليل اساسي في تحقيق الربح .... عدم الطمع اساسي في تحقيق الربح ... اداره رأس المال اساسي في تحقيق الربح

و ساترك لكم المجال للحديث عن تجاربكم التي كانت سببا في تحقيق الربح و تجاربكم التي كانت سببا في تحقيق الخساره

xm    xm

شوف يا دكتور احمد انا كل تعاملى مع الفوركس لم يتعدى السنه يعنى معنديش تجارب زى اللى عند حضرتك لكن كل ما ذكرته حضرتك حدث معى الحساب اللذى اتعامل فيه على صفقات طويله و نسبه مخاطره قليله ينمو ببطء ويحقق حوالى 20% شهريا بينما الحساب اللذى اعتمد فيه على الدخول المفتوح اى بدون استوب و المضاعفات يحقق ارباح كبيره ولكنه يطير سريعا مع اى ترند حاد قوى عكس دخولى هذا هو ملخص السنه اللتى عملت فيها فى السوق

xm    xm

انا سأتكلم لكم عن تجربه بحساب مجاني من شركة رورو فوركس وهو بونص 15 دولار الحساب يقسم الى سنتات يعني كل مئة نقطه تعطيك دولار
انا فتحت الحساب بشهر 2\2012
واشتغلت فيه لغاية اول الاسبوع الحالي حيث وصل الحساب الى 78 دولار يعني ضعف الحساب حوالي خمس مرات
طبعا نسيت اقول لكم انه شرط فتح العقود ما تستطيع تفتح اكتر من عشر صفقات بالحساب حتى يعني مجموع العشر صفقات تكون النقطه بسنت واحد
الاسبوع هذا اكتشفت ان الحساب اصبح يستطيع اخد حجم صفقات اكبر واستطعت اخد صفقة بدولارين طالما الحساب مجاني وانا بصدد التجارب
ولم اعمل بحساب حقيقي ابدا الا هذا الحساب
فبدأ مشوار الطمع والاحلام .....ههههههههههههههه وما تحمل الحساب اي شيء واليوم صار الحساب صفر
تمرجن عن بكرة ابيه يعني فعلا سر الفوركس الحقيقي هو الدخول الصحيح بادارة راس مال صحيحة وستوب لوس
وبارك الله فيكم

xm    xm

السلام عليكم ورحمة الله
بالنسبة لي جربت عدة طرق ووجدت ان الاسكالبينج افضلها مع الترند وعكس الترند
والافضل ان يكون مع الترند لتقليل المخاطرة

في هذا الشهر فتحت حساب تجريبي لتجربة الاسكالبينج
النتيجة حتى اليوم أكثر من 40% مكسب في اقل من شهر
بس اعتقد أن التجريبي يختلف كثيرا عن الحقيقي
في الحقيقي يكون الانسان حذر جدا وحذره ممكن يضيع عليه فرص كثيرة
عكس التجريبي الانسان يشتري او يبيع وما يخاف لانو مو خسران شي :)

xm    xm

السلام عليكم ورحمة الله
بالنسبة لي جربت عدة طرق ووجدت ان الاسكالبينج افضلها مع الترند وعكس الترند
والافضل ان يكون مع الترند لتقليل المخاطرة

في هذا الشهر فتحت حساب تجريبي لتجربة الاسكالبينج
النتيجة حتى اليوم أكثر من 40% مكسب في اقل من شهر
بس اعتقد أن التجريبي يختلف كثيرا عن الحقيقي
في الحقيقي يكون الانسان حذر جدا وحذره ممكن يضيع عليه فرص كثيرة
عكس التجريبي الانسان يشتري او يبيع وما يخاف لانو مو خسران شي :)

هلا اخي محمد
هل من فكره عن نسبه المخاطره
الاسكالبينج اذا كان الدخول بنسبه بسيطه و مع الاتجاه فمن العاده لا تخسر

xm    xm

انا سأتكلم لكم عن تجربه بحساب مجاني من شركة رورو فوركس وهو بونص 15 دولار الحساب يقسم الى سنتات يعني كل مئة نقطه تعطيك دولار
انا فتحت الحساب بشهر 2\2012
واشتغلت فيه لغاية اول الاسبوع الحالي حيث وصل الحساب الى 78 دولار يعني ضعف الحساب حوالي خمس مرات
طبعا نسيت اقول لكم انه شرط فتح العقود ما تستطيع تفتح اكتر من عشر صفقات بالحساب حتى يعني مجموع العشر صفقات تكون النقطه بسنت واحد
الاسبوع هذا اكتشفت ان الحساب اصبح يستطيع اخد حجم صفقات اكبر واستطعت اخد صفقة بدولارين طالما الحساب مجاني وانا بصدد التجارب
ولم اعمل بحساب حقيقي ابدا الا هذا الحساب
فبدأ مشوار الطمع والاحلام .....ههههههههههههههه وما تحمل الحساب اي شيء واليوم صار الحساب صفر
تمرجن عن بكرة ابيه يعني فعلا سر الفوركس الحقيقي هو الدخول الصحيح بادارة راس مال صحيحة وستوب لوس
وبارك الله فيكم

وجود الشرط لعدد الصفقات هو سبب الربح
بمجرد ان ارتفعت المخاطره كانت هناك خساره

xm    xm

شوف يا دكتور احمد انا كل تعاملى مع الفوركس لم يتعدى السنه يعنى معنديش تجارب زى اللى عند حضرتك لكن كل ما ذكرته حضرتك حدث معى الحساب اللذى اتعامل فيه على صفقات طويله و نسبه مخاطره قليله ينمو ببطء ويحقق حوالى 20% شهريا بينما الحساب اللذى اعتمد فيه على الدخول المفتوح اى بدون استوب و المضاعفات يحقق ارباح كبيره ولكنه يطير سريعا مع اى ترند حاد قوى عكس دخولى هذا هو ملخص السنه اللتى عملت فيها فى السوق

ملخص حديثك يكمن انه بدايتك صحيحه و لكن الطمع عدو حقيقي في الفوركس

xm    xm

فعلا دكتور
نسبة المخاطرة قليلة جدا بشروط
مع الترند
لوت بسيط ومعقول
استراتيجية جيدة
العمل على زوج له سبريد بسيط مثل الازواج الرئيسية
القناعة ولو بربح بسيط لان الفرص كثيرة جدا

على فكرة استراتيجية الـ zigzag و الار اس اي والبولنجر على فريم الخمس دقائق التي اشتركت بها في مسابقة يونيو اعطتني نتائج ممتازة على حساب الباري الحقيقي
لاني كنت اجربها عليه ، ولم اتفرغ للمسابقة للاسف :)
الله يرزقنا واياكم والجميع من واسع فضله

xm    xm

فعلا دكتور
نسبة المخاطرة قليلة جدا بشروط
مع الترند
لوت بسيط ومعقول
استراتيجية جيدة
العمل على زوج له سبريد بسيط مثل الازواج الرئيسية
القناعة ولو بربح بسيط لان الفرص كثيرة جدا

على فكرة استراتيجية الـ zigzag و الار اس اي والبولنجر على فريم الخمس دقائق التي اشتركت بها في مسابقة يونيو اعطتني نتائج ممتازة على حساب الباري الحقيقي
لاني كنت اجربها عليه ، ولم اتفرغ للمسابقة للاسف :)
الله يرزقنا واياكم والجميع من واسع فضله

مبارك الارباح اخي محمد و نسأل الله لك الرزق دائما

xm    xm

موضوع جميل

اليكم قصتي التي قاربت اكمال عامها الثامن

بدات ارباحي بعد عامين تقريبا من بدايتي بالفوركس وكنت مع بداية ارباحي اكثر اتزانا من الان بفارق كبير والسبب يعود لكوني في هذه المرحله لم يكن علي التزامات مثل اليوم فكنت اعمل بحجم لوتات صغير وكانت ميزة اللوتات الصغيره انها لا تضعني تحت ضغط الخوف من خسارتها وعملت بهذه الطريقه حوالي عامين متواصلين 95% من صفقاتي طول هذه الفتره كلها رابحه والقليل من الصفقات خاسره بخساره بسيطه غير مؤثره وربحت الكثير من رصيد صغير وكانت صفقاتي نوعين منها مايمتد الي 3 ايام وفي خلال هذه الصفقه كنت افتح صفقات سكالبينج في نفس اتجاه صفقتي الرئيسيه وكان هدفها من 10 الي 30 نقطه

ام عن اخر عام فانا اصفر الكثير من الحسابات بعد ان اصنع بها ارباح كبيره ويرجع ذلك للاستعجال في الربح رغم ان لدي طريقتي التي من الممكن ان احصل فيها علي دخولات صححيه بنسبة تفوق 85 % وايضا ادخل باحجام لوتات كبيره جدا مقارنة مع حجم الحساب

الطريق للربح يحتاج الي عنصرين هامين

الاول : طريقة تحليل مجديه

الثاني : رصيد محترم

+ ادارة راس مال والصبر وعدم الاستعجال

xm    xm

موضوع جميل

اليكم قصتي التي قاربت اكمال عامها الثامن

بدات ارباحي بعد عامين تقريبا من بدايتي بالفوركس وكنت مع بداية ارباحي اكثر اتزانا من الان بفارق كبير والسبب يعود لكوني في هذه المرحله لم يكن علي التزامات مثل اليوم فكنت اعمل بحجم لوتات صغير وكانت ميزة اللوتات الصغيره انها لا تضعني تحت ضغط الخوف من خسارتها وعملت بهذه الطريقه حوالي عامين متواصلين 95% من صفقاتي طول هذه الفتره كلها رابحه والقليل من الصفقات خاسره بخساره بسيطه غير مؤثره وربحت الكثير من رصيد صغير وكانت صفقاتي نوعين منها مايمتد الي 3 ايام وفي خلال هذه الصفقه كنت افتح صفقات سكالبينج في نفس اتجاه صفقتي الرئيسيه وكان هدفها من 10 الي 30 نقطه

ام عن اخر عام فانا اصفر الكثير من الحسابات بعد ان اصنع بها ارباح كبيره ويرجع ذلك للاستعجال في الربح رغم ان لدي طريقتي التي من الممكن ان احصل فيها علي دخولات صححيه بنسبة تفوق 85 % وايضا ادخل باحجام لوتات كبيره جدا مقارنة مع حجم الحساب

الطريق للربح يحتاج الي عنصرين هامين

الاول : طريقة تحليل مجديه

الثاني : رصيد محترم

+ ادارة راس مال والصبر وعدم الاستعجال

الخلاصه دون طمع ارباح
طمع بسيط كان في خساره

xm    xm

بسم الله الرحمن الرحيم...... و به نستعين

انا اعتقد انى اكتر واحد مجنون فى السوق ده................ وهاحكلكم حكاية من اغرب الحكايات اللى عشتها فى سوق الفوركس. اول ما بدأت طبعا كنت لا افقه شئ عن الفوركس و كنت بتداول فى شركة اكتشفت بعد كده انها اسرائلية طبعا بعد ما بدأت اقرأ شوية و كان الاسبيريد على اليورو/دولار 5 بيب و الباوند/دولار 7 بيب و كانوا بيقولولى انهم افضل شركة فى الفوركس و طبعا انا كنت مش فاهم اي حاجة فى اي حاجة فمكنش فارقة معايا............. و كان اول ايداع لى 2000 دولار و اول صفقة ليا كانت عقد شراء يورو /دولار و محدش يتخيل الصفقة اللى فتحتها كانت بكام ................ مليون دولار ايوة مليون دولار ..... ايوة النقطة ب 100 دولار ............ و كانت يوم جمعة و سيبت الصفقة و رحت اصلى ....... و طبعا و انا بصلى كنت بدعى ان ربنا يوفقنى فى الصفقة........... طبعا حد بسألنى انت دخلت على اي اساس ........ هقولك على اساس على بركة الله او انت وحظك........... المهم عشان مطولش عليكم.....طلعت من الصلاة لاقيت نفسى كسبان 14000 دولار .......... ايوه 14 الف دولار.... بصراحة رقم وهمى فى صفقة واحد........ و قعدت احسب لو انا عملت كل يوم 14 الف دولار الواحد يبقى مليونير فى قد ايه.... و الاحلام شغالة رايحه جاية...... و هشترى فيلا فى الحتة الفلانية و شاليه فى مارينا و جت سكى كمان و اشترى بورش او فيرارى........... و لكن تاتى الرياح بما لا تشتهى السفن قولت انا ولد جامد و مفيش حد قدى و دخلت صفقة تانية برده بمليون دولار النقطة ب 100 دولار و خد عندك يا معلم الصفقة تخسر 8900 دولار....... قولت يا ولد أهدى و اعقل بطل عبط ....... ساعتها قولت ابطل طمع و ادخل براحة و و احدة واحدة...... وبدأت ادخل صفقات صغيرة و الحمدلله كانت بتكسب ....طبعا كنت لسة متعلمتش كتير عن امور التحليل الفنى و لا المالى...... كنت بعتمد على التوصيات اللى مكتوبة فى المنتديات و المواقع المجانية............... المهم قولت لنفسى يا عم طالما الصفقات الصغيرة بتكسب يبقى الكبيرة هتكسب منا فهمان بقى........ و ادخل يا معلم صفقة مليون تانى و لاقى الصفقة خسرانة 3400 دولار و حسابي شكله بدأت ينور احمر و كانت اول مرة اعمل هيدج و فتحت صفقة عكسية ............ و رحت نمت و قولت يولع الحساب على اللى عايز يتداول و تانى يوم لقت صفقة كسابنة 8600 دولار و التانية خسرانة 12000 قولت اقفل الصفقة اللى كسبانة بصراحة شكلها حلو و هى خضرا كده و قلت استنا شوية و يا معلم خد عند الصفقة الخسرانة تخسر اكتر ساعتها العند ركبنى و قلت مش قافلها و خليها تخسر و الشركة اللى بتعامل معها انا خلاص هقفل حسابى فيها و اروح ادور على شركة احسن ....... و سبحان مغير الاحوال يكون فى نفس الوقت خبر و انا طبعا لا عارف ايه الخبر و لا ايه تاثيره و الصفقة الخسرانة تفضل خسرانة بس 2800 دولار .......... قولت الحمد لله .......قفلت الصفقة و سحبت فلوسى ....... و رحت فاتح حساب فى شركة البارى ب 2500 دولار و اتمرجن و حساب كمان فى شركة FXCM ب 2500 دولار و خسر 1800 دولار و سحبت ال 700 دولار الباقى و فتحت حساب فى شركة تانىة......... و الحمد لله ربنا موفقنى فيه ولله الحمد بحاول بقدر الامكان الالتزام ادراة راس المال ...... لانى اشوفها اهم حاجة لو عايز تكسبب ......الفيلم اللى بحكيه ده من سنتين تقريبا و من ساعتها بقيت اقرا كتير و اشتريت كتب CFTE و بذاكر ......... بس انا زى منا برده طماع و مبطلش دخول صفقات مجنونة....... وربنا يستر
المهم ما هى طريقتى فى المكسب بأذن الله تعالى و مشيئته:-
اولا:- فريم 15 دقيقة + مؤشر cci + البولينجر
ثانيا:- فريم الخمس دقايق : موفينج افريج 200 + الموفينج 30
ثالثا : باقى الفريمات لرؤية الصورة بشكل اكبر.......... و طبعا بعض من المؤشرات المشهورة + كل ادوات الفيبو

xm    xm

بسم الله الرحمن الرحيم...... و به نستعين

انا اعتقد انى اكتر واحد مجنون فى السوق ده................ وهاحكلكم حكاية من اغرب الحكايات اللى عشتها فى سوق الفوركس. اول ما بدأت طبعا كنت لا افقه شئ عن الفوركس و كنت بتداول فى شركة اكتشفت بعد كده انها اسرائلية طبعا بعد ما بدأت اقرأ شوية و كان الاسبيريد على اليورو/دولار 5 بيب و الباوند/دولار 7 بيب و كانوا بيقولولى انهم افضل شركة فى الفوركس و طبعا انا كنت مش فاهم اي حاجة فى اي حاجة فمكنش فارقة معايا............. و كان اول ايداع لى 2000 دولار و اول صفقة ليا كانت عقد شراء يورو /دولار و محدش يتخيل الصفقة اللى فتحتها كانت بكام ................ مليون دولار ايوة مليون دولار ..... ايوة النقطة ب 100 دولار ............ و كانت يوم جمعة و سيبت الصفقة و رحت اصلى ....... و طبعا و انا بصلى كنت بدعى ان ربنا يوفقنى فى الصفقة........... طبعا حد بسألنى انت دخلت على اي اساس ........ هقولك على اساس على بركة الله او انت وحظك........... المهم عشان مطولش عليكم.....طلعت من الصلاة لاقيت نفسى كسبان 14000 دولار .......... ايوه 14 الف دولار.... بصراحة رقم وهمى فى صفقة واحد........ و قعدت احسب لو انا عملت كل يوم 14 الف دولار الواحد يبقى مليونير فى قد ايه.... و الاحلام شغالة رايحه جاية...... و هشترى فيلا فى الحتة الفلانية و شاليه فى مارينا و جت سكى كمان و اشترى بورش او فيرارى........... و لكن تاتى الرياح بما لا تشتهى السفن قولت انا ولد جامد و مفيش حد قدى و دخلت صفقة تانية برده بمليون دولار النقطة ب 100 دولار و خد عندك يا معلم الصفقة تخسر 8900 دولار....... قولت يا ولد أهدى و اعقل بطل عبط ....... ساعتها قولت ابطل طمع و ادخل براحة و و احدة واحدة...... وبدأت ادخل صفقات صغيرة و الحمدلله كانت بتكسب ....طبعا كنت لسة متعلمتش كتير عن امور التحليل الفنى و لا المالى...... كنت بعتمد على التوصيات اللى مكتوبة فى المنتديات و المواقع المجانية............... المهم قولت لنفسى يا عم طالما الصفقات الصغيرة بتكسب يبقى الكبيرة هتكسب منا فهمان بقى........ و ادخل يا معلم صفقة مليون تانى و لاقى الصفقة خسرانة 3400 دولار و حسابي شكله بدأت ينور احمر و كانت اول مرة اعمل هيدج و فتحت صفقة عكسية ............ و رحت نمت و قولت يولع الحساب على اللى عايز يتداول و تانى يوم لقت صفقة كسابنة 8600 دولار و التانية خسرانة 12000 قولت اقفل الصفقة اللى كسبانة بصراحة شكلها حلو و هى خضرا كده و قلت استنا شوية و يا معلم خد عند الصفقة الخسرانة تخسر اكتر ساعتها العند ركبنى و قلت مش قافلها و خليها تخسر و الشركة اللى بتعامل معها انا خلاص هقفل حسابى فيها و اروح ادور على شركة احسن ....... و سبحان مغير الاحوال يكون فى نفس الوقت خبر و انا طبعا لا عارف ايه الخبر و لا ايه تاثيره و الصفقة الخسرانة تفضل خسرانة بس 2800 دولار .......... قولت الحمد لله .......قفلت الصفقة و سحبت فلوسى ....... و رحت فاتح حساب فى شركة البارى ب 2500 دولار و اتمرجن و حساب كمان فى شركة FXCM ب 2500 دولار و خسر 1800 دولار و سحبت ال 700 دولار الباقى و فتحت حساب فى شركة تانىة......... و الحمد لله ربنا موفقنى فيه ولله الحمد بحاول بقدر الامكان الالتزام ادراة راس المال ...... لانى اشوفها اهم حاجة لو عايز تكسبب ......الفيلم اللى بحكيه ده من سنتين تقريبا و من ساعتها بقيت اقرا كتير و اشتريت كتب CFTE و بذاكر ......... بس انا زى منا برده طماع و مبطلش دخول صفقات مجنونة....... وربنا يستر
المهم ما هى طريقتى فى المكسب بأذن الله تعالى و مشيئته:-
اولا:- فريم 15 دقيقة + مؤشر cci + البولينجر
ثانيا:- فريم الخمس دقايق : موفينج افريج 200 + الموفينج 30
ثالثا : باقى الفريمات لرؤية الصورة بشكل اكبر.......... و طبعا بعض من المؤشرات المشهورة + كل ادوات الفيبو

مع اول صفقه بتحس حالك مليونير :angelic::angelic::angelic:
كويس ما فكرت تترك الشغل كمان
تجربتك معبره كونها حقيقه لكثير ممن بدأوا الفوركس .... العمل و الربح على الفطره و الاحلام تنطلق و عند اكتشاف الحقيقه تكون ادمنت الفوركس

xm    xm

مظبوط ادمنت الفوركس........ لأ منا فكرت اترك الشغل بس نسيت اقولك........ قولت يا ولد اعمل المليون الاول:biglaugh::biglaugh:.......... بس انا مشكلتى الاساية انى مجنون زى منا........مهما احاول اضبط نفسى ...... مثلا افضل ماشى كويس و اكسب مثلا مبلغ كويس ...... ادخل بالمبلغ اللى كسبته مره واحده و يا يدبل يا اخسره و ابتدى تانى من الاول و هكذا........ و لو شافت الشارت عندى خطوط دعم و مقاومة بالكيلو....... و الحمدلله ربنا بيسترها ...... عشان الصفقات الكبيرة بستنى نقطة او نقطتين كحد اقصى و كل سنة و انت طيب اقفل و اجرى قبل ما حد من الكبار يشوفنى :biglaugh:و يقول هاتو الواد ده و اللى كسبه:biglaugh:
مع اول صفقه بتحس حالك مليونير :angelic::angelic::angelic:
كويس ما فكرت تترك الشغل كمان
تجربتك معبره كونها حقيقه لكثير ممن بدأوا الفوركس .... العمل و الربح على الفطره و الاحلام تنطلق و عند اكتشاف الحقيقه تكون ادمنت الفوركس

xm    xm

موضوع ممتاز منك يا دكتور بصراحة انا مريت بكل هذة التجارب فى حسابتى

كان من 3 شهور عندى حساب قيتمو 2200 دولار اشتغلت اول شهرين منو بادراس راس مال سليمة و كنت دخولى بحد اقصى 8 % من راس المال و الحمد لله دبلرت الحساب فى شهرين و بعدها سحبت تقربيا راس مالى

بعدها بقا اشتغلت اسكالبنج و فى يوم نجاح اولند فى انتخابات فرنسا و الجاب اللى لسة مش عايز يتقفل لحد الان عند 3050 دخلت مع الجاب فى بداية السوق بلوط عالى على اساس اخد نقاط سكالبنج منا لجاب و اقفل لكن الرياح جت بما لا تشتهى السفن نزل السعر اكتر و انا فضلت اعمل تبريد لحد ما الحساب طار للاسف

فى النهاية نصيحتى للجميع الهدوء فى المتاجرة و عدم الدخول بلوطات عالية السوق الفرص الىل جواة مش هتخلص الفلوس اللى بتخلص للاسف

xm    xm

موضوع ممتاز منك يا دكتور بصراحة انا مريت بكل هذة التجارب فى حسابتى

كان من 3 شهور عندى حساب قيتمو 2200 دولار اشتغلت اول شهرين منو بادراس راس مال سليمة و كنت دخولى بحد اقصى 8 % من راس المال و الحمد لله دبلرت الحساب فى شهرين و بعدها سحبت تقربيا راس مالى

بعدها بقا اشتغلت اسكالبنج و فى يوم نجاح اولند فى انتخابات فرنسا و الجاب اللى لسة مش عايز يتقفل لحد الان عند 3050 دخلت مع الجاب فى بداية السوق بلوط عالى على اساس اخد نقاط سكالبنج منا لجاب و اقفل لكن الرياح جت بما لا تشتهى السفن نزل السعر اكتر و انا فضلت اعمل تبريد لحد ما الحساب طار للاسف

فى النهاية نصيحتى للجميع الهدوء فى المتاجرة و عدم الدخول بلوطات عالية السوق الفرص الىل جواة مش هتخلص الفلوس اللى بتخلص للاسف

الجميل في التجربه انك سحبت

xm    xm

موضوع جميل جدا
أنا أول حساب ليا كان بمبلغ محترم حوالى 8 الاف دولار
لكن المشكلة انى أودعتهم على 6 مراحل فى خلال شهر واحد فقط
يعنى أعلى مبلغ شوفته فى الايكوتى و تاجرت عليه كان 4250 دولار لمدة يوم واحد فقط لمدة صفقة واحدة بس
دخلت شرا على اليورو دولار بلوت 4 ستاندرد بالبركة كدة طبعا على أساس أنى داخل اسكالبنج 4- 5 نقط ب 200 دولار ولا تجرى بيا الشمعة 10 نقط واعمل 400 دولار يعوضونى شوية وهو ده كنت كل الى بفكر فيه فقط
طبعا اليورو لم يصعد غير نصف نقطة فقط ومن ساعتها السعر ده ماجاش تانى لحد انهاردة
وطبعا بركتى حلت وقتى على السوق ونزل بعدها ألاف النقاط
وعملت هيدج وماهيدج وشقلبظات لدرجة انى لما اتلكودت كنت مهدج 32 لوت استاندرد مع بعض والايكوتى كانت 70 دولار
طبعا مرارة الحصرة تجرعتها وحدى وخدت هدنة شوية و لكن أصبحت عندى قناعة واحدة فقط
ان هذا السوق الى خد منى المبلغ ده فى لمح البصر مفيش غيره الى هيقدر يرجعه
وحلفت انى مش هودع تانى دولار واحد غير لما أرجع حسابى
ولجأت فى كل مكان له علاقة بالفوركس علشان أتعلم
وبدأت من الصفر بجد من صفر لأنى بدأت بحسابات بونص بدون ايداع
وأكسب وأسحب ارباحى واودعها فى شركة تانية وهكذا
والحمد لله قدرت فى خلال سنة أعوض 60% من رأس مالى
وعرفت أنى كان فقط مطلوب منى أتعلم مش اكثر
والميزة فى الفوركس أنك ممكن تبدأ من لاشئ
والنصيحة لأى حد مبتدئ اخسر حسابات صغيرة ولما تتعلم أعمل حساب محترم وهتعوض بسهولة
وشوفت ناس كتير الى خسران بالعشرين الف دولار فى سنتين ولما اكتسب طريقة واضحة للمتاجرة أصبح مش معاه رأس مال
ويقول يارتنى كنت خسرت 2000 دولار فقط ولو معايا رأس المال تانى الان كنت عوضتهم فى اسبوعين
الخلاصة:
هناك مبدأ يجب الاتفاق عليه وهو أن الفوركس مش للطامعين
وان الألتزام هو طوق النجاة
وأنك بسهولة لو بتدخل بعقود صغيرة تقدر تحقق 10 % على الأقل شهريا وحسابك يفضل للأبد
لكن كل واحد بقدر التزاماته وطموحاته يلزمه حساب معين
فى شباب تكفيهم 100 دولار شهريا
وبالتالى يقدر يشتغل على حساب ب 1000 دولار ويدير صفقاته كويس جدا
وفى واحد يلزمه 1000 دولار شهريا
وبالتالى مش هينفع يشتغل على حساب أقل من 10 الاف دولار
وحتى لو خبرة برده هيتسرع وهيعلى عقوده وهيضيع أى حساب أقل من كدة
وهكذا.........
طريقة شغلى سوينجات بعقد ميكرو لكل ألف دولار
وسكالبنج برده بنفس العقد
وبمرجن لو كبرت العقود عن كدة
بشتغل بحسابات متعاكسة على الجابات والأخبار
يعنى بغامر ب 200 دولار كل فترة و بودع فى حسابين كل واحد 100 دولار
وبدخل صفقات متعاكسة فل مارجن باهداف من 50-100 نقطة حسب قوة الخبر أو الجاب
وبفضل الله أخر تدبيلة ليا كانت على الجاب من أسبوعين وتم تحويل 100 دولار إلى 1200 دولار
بالتوفيق للجميع

عودة
أعلى