إفتح حسابك مع شركة XM  برعاية عرب اف اكس
إفتح حسابك مع تيكيمل

المتاجرة بخطوط الموفينج

antonmgdy

عضو نشيط

xm    xm

:angelic:
هنا ان شاء الله - سوف اقوم بوضع - استراتيجيه خاصه بخطوط الموفينج افرج
و هذه تعتبر اول مشاركه حقيقه معكم فى المنتدى و انا اعتذر منكم على عدم متابعتى لكم فى المنتدى بسبب ظروف عملى - فارجو المعذره
وجدت فى احدى المنتديات من يشرح طريقه قريبه من هذه الطريقه و لكنى و جدت بعد ذلك اختلافات جوهريه فى الطريقه و الاسلوب
و ايا ان كان فالمهم هو الاستفادة و التوصل الى احسن الحلول لهذا السوق المطرب و المتذبذب.
سوف اقوم ان شاء الله بشرح الاستراتيجيه قريبا و سوف اقوم بعمل التوصيات الخاصه بها اثناء الاشتراك فى المسابقه
مع تمنياتى للجميع بالتوفيق
لكم من اجمل الامنيات
انطون

xm    xm

بالتوفيق في المسابقة استاذ انطون
بانتظار الشرح

xm    xm

متشكر كتير ياجماعه على الاهتمام بواحد مبتدئ زى
و اتمنى منكم المتابعه و ابداء الاراء
طبعا مش هلاقى اكتر منكم خبرة ممكن يساعد
و بالتوفيق للجميع
شكرا تانى على حسن ذوقكم
انطون

xm    xm

بالتوفيق ان شاء الله

xm    xm

مساء الخير عليكم

الاخوة الاحباء ارفق لكم هنا رقم الحساب و الباسورد الخاصه بالحساب المشرك به فى هذه المسابق
و ربنا يجب العواقب على خير و ماتسيبوش سوق الفروكس بسبي بعد نهايه المسابقه :biglaugh:

Username: 17787
Password: anton2012
انا كتبته باللون الاحمر عشان ربنا يكفينا شر حومريه السوق ههههههههههههههههه.
سلام وؤقت

xm    xm

ان شاء الله سوف اقوم غدا او بعد غد بشرح الخطوط العامه للطريقه و المطلوب لها.
ثم بعد ذلك على اساس ما قدمناه و فى ضؤة سوف نتابع السوق سويا بحسب ما جاء فى الشروط
و نضع سويا شروط الدخول و الخروج بحسب الطريقه المستخدمه.
وربنا يكفينا شر المستخبى و الى بالى بالكم:twitcy:

xm    xm

مقدمه

اصل الدنيا ليل و الدنيا هس هس ههههههه
قلت اكتب شويه عن مقدمه الاستراتيجيه
[/LIST]كل طريقه صحيحه فى المتاجرة خاصه بنفسها و قائمه بقوتها و ضعفها . و المهم ليس ان الطريقه جيدة او لا لكن المهم طريقتك فى التعامل معها .
[/LIST]عشان تتقن طريقتك فى المتاجرة يجب ان تعرف مدى ضعفها و اشاراتها الكاذبه.
لانك اذا عرفت النقطه الاخيرة تكون وضعت ايدك على اول المكسب.
[/LIST]اذا انا عرفت كم سوف اخسر من هذه الطريقه سيكون سهل عليا ان اعرف كم سوف اربح.
  • الطريقه الجيدة فى المتاجرة ليس هى التى تعطنى ربح فقط لكن ان خسرت استطيع ان اغوض بها الخسارة مع مكسب ايضا .
    هذه هى بعض الصفات التى كنت اود ان اشاركم بها عن الطريقه التى سوف اقوم بتجربتها معكم فى المسابقه ان شاء الله . كما انى بعد انتهاء المسابقه سوف اقوم معكم بتقيم الطريقه على ضوء ما كتبته لكى استطيع ان احكم على هذه الطريقه ناجحه ام لا - هذا ان شاء الله - سوف يكون من خلال ارائكم و تقديركم للطريقه.
    -------------------------- بعد اذنكم اعمل كوبايه شاى و اكمل معاكم -------------------------------
    ما احنا صهرانين النهاردة بقى هههههههههههههههه وربنا يستر

xm    xm

سهرة سعيدة
ومتابع الشرح معك :: ان شاء الله تكون استراتيجية مربحة
اعمل حسابي في الشاي

xm    xm

طيب شوفوا يا جماعة انا بصيت فى المنتدى كدة على السريع و بصراحه لم اجد احد قد تعرض للمتجارة بالموفينج لانها على رغم سوهولتها و اهميتها الا انها صعبه فى تحديد الدخول و الخروج و ايضا صعبه فى تحديد نقاط الوقف حيث انك بتتعامل مع خط مرسوم على البرنامج - يعنى لو قلت احط الاستوب فوق الخط يجيلك زيل شمعه شايفه نفسها و يروح خابك الاستوب و لو قلت تحتيها برضه نفس الكلام
و كمان فى الدخول يعنى ادخل لما الخط يقطع الشمعه و لا استنى ......
و شويه اسئله كانت بدور فى زهنى بصراحه ما كنتش لاقيلها حل

على العموم انا مش حاطط الطريقه هنا و مشاركم بيها عشان امتدح نفسى لالالالالا ابد ابسيليوتلى هههههه
انا من الاول بقول اه و بعلو حسى فى المنتدى انى لسه مبتدى امبارح ...... النهاردة ...... وبكرة كمان
و مرحب باى حد له راى مهما كان حتى لو مايعرفش معنى كلمه فوركس؟؟؟؟؟ يعنى ايه صح !!!!!!!
لانى عندى مبدا ان اتعلم و اتعلم و بعدين...................... اتعلم برضوا
نصيحه بينى و بنكم
اللى فاكر نفسه فاهم السوق و اللى بيحصل فيه .... يبقى .... كملوا انتم ............
على العموم همتكوا معايا مش عشان اكسب فى المسابقه لكن عشان نوصل لطريقه كلنا و مين عارف يمكن تكون الطريقه ناجحه و موفقه .
انا شخصيا هاجرب معكم زى زيكم بالظبط و ربنا يوفق
يــــــــــــــــــتــــــــــــــــــــــــــــــــبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــع

xm    xm

كسبنى المسابقه و انا اجبلك كازوزا كمان مش بس شاى ياريس
و عشان مداخلتك الجميله دىة انا ان شاء الله مكمل معاك

xm    xm

تبسيط للمعلومات

ما فيش حاجه احلى من البساطه .
(مرة كنت قرأت كتاب فى الفوركس و بعد كل التعب مش فاهم حاجه هتاجنن خلاص و بعدين لقيت الراجل بيقول
keeb it simple رحت ضحكت وقلتله على الطلاق انتى صح وقفلت الكتاب ونمت :cold:

xm    xm

مكمل معاكم

بعد الوصله اللى فاتت خلونا نتكلم جد شويه
معلش ما تزعلوش منى اصلى لما ببقى سهران الدينا بتبقى مشعشه معايا شويه
بكرر اسفى تانى يعنى ما تضايقوش من كلامى الكتير ادينا بنددرش شويه
ندخل على الشغل بقى ............... يلا بينا .................. نقول على البركه
يـــــــــــــــــــا مـــــــســـــــــــــــــــــــــهــــــــــــــــــــــــل.
الاستراتيجيه : انا سميتها المتاجرة بخطوط الموفينج
اولا : لان الموفينج افرج هو المؤشر الاساسى الذى اعتمد عليه فى الرسم الذى امامى
كمان لان المتوسطات الحسابيه بصراحه حقها مهضوم شويه طبقا للى بيحصل اليومين دول .
كمان لاانى من زمان عمال ادور عن افكار للمتجارة بالموفينج
ملحوظه مهمه:
انا وجدت الفكرة فى احد المنتديات تقريبا لكن الحق يقال صاحبها لم يتناولها بهذا الشكل الذى سوف اعرضه عليكم
لكنى للآمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانه اخذت من الطريقه الفكرة و بنيت عليه الباقى من عندى بحسب رؤيتى البسيطه للسوق حسب راى الخاص و هاوضح الكلام دلوقتى معاكم اكتر لكن انا اللى عملته طورت اداء الطريقه برضوا بحسب تقدير لكى استطيع ان احصل على اداء افضل و اكثر ثبات للطريقه و اتمنى ان اكون قد حققت هذا.
:spinny:
يتبع

xm    xm

معلومات هامه عن الطريقه

اللى هاكتبه دة
راى خاص شخصى
1 - الزوج المستخدم :
اليورو دولار
الاسباب : اولا لانه يناسب المبتدئين امثالى . ثانيا : لان التحركات و النشاط فيه تقريبا طول الاسبوع
ثالثا : انا اعتبره المحرك لباقى العملات من وحه نظرى.
سوال : هل تصلح الطريقه على باقى الازواج ؟؟؟
الاجابه : فى راى نعم للاسباب التاليه :
اولا : لانها كلها رسم بيانى و كل ما يخضع للرسم البيانى يمكن عمل متوسط حسابى له.
ثانيا : يمكنى ان احصل على قراءة هذا الرسم او هذا الزوج من خلال المتوسط الحسابى .
ثالثا: لما هاطلب من المتوسط الحسابى اعطائى القراءة لهذا الزوج او غيره مش هايقدر يقلى : ههههه مش هاينفع
اقله له يا عم .... فيقلى اصله مش اليور دولار ...... مش هايحصل الكلام دة مع الموفينج .
ملحوظه : لكل زوج ظروف خاصه و بيانات تصدر عليه و له طبيعته خاصه مش كدة و لاايه ؟؟؟
صح الكلام دة ....... لكن ...............
مع الناس اللى بتتبع ترند خاص بهذه العمله دون غيرها و بيحسبوا نقاط المقاومه و الد عم الخاص بهذا الرسم و كمان مع طلوعه و نزلوه مش مع طريقه عرض المتوسط الحسابى بتاعة.
كمان هذا الزوج او غيرة فى النهايه وهو رسم ليه افتتاح و اعلاق و اعلى سعر و اقل سعر و فوليم - صح ياريس-
ايوووووووووووووة خلاص يبقى الكلام يمشى على اى زوج ليه متوسط حسابى .
لكن عشان منلاخبطش الناس نشتغل بييه المرادى على اليور دولار
" اوعم تفتكروا ان الحدثه اصرت على دماغى ابدا ابسلوتلى الحدثه عملتى دماغ و دماغ جامده كمان "
ههههههههههههههههههههههههههه
2 - الفرام المستخدم :
15 دقيقه[/U
]

طب ليه ؟؟؟؟؟ هو مش اللى يمشى على الدقيقه يمشى على الدايلى مش دة كلامك اه ولا اي؟؟؟
صح اللى يمشى على الصغير يمشى على الكبير مع بعض الاختلافات منها المهم و منها غير المهم لكن دة مش وقته.
انا هاقلك ليه الربع ساعه :
اولا : ودى حاجه مهمه كل ما قل الفرام المستخدم يقل الاستوب . صحيح المكسب مش كبير بس المهم ان نقاط الوقف هاتبقى صغيرة. و كمان هتقل الخطورة على الوقت الصغير عن الوقت الكبير
ثانيا: عشان الانتظار الممل و تقعد تقول ... يارب ... ولد ...... يارب.......بنت ......يارب. مش كدة.
كمان ياريس فى حاجه مهمه جدا انتى مش واخد بالك منها . لما بيحصل تغير فى الاتجهات على الرسم بيبان اكتر و اوضح فى الرسم الضغير ثم الاكبر فلو مثلا انا داخل فى اتجاه غلط او المؤشر عكس اتجاه هيبان عندى بسرعه - اصل انا مش قاعد ابيع لبن قدام الشاشه لازم هاشوف - و ده هيدينى فرصه من الدخول بعمليه عكسيه للتعويض
ماشى ياعمونا .......
ثالثا : لما نجرب على الفريم الصغير تبان العيوب بسرعة بعديها لما تثبت الطريقه على الفرام الصغير ننقلها على الكبير
رابعا: عشان الناس الموجودة معانا فى المنتدى تقدر تتابع التغيرات و المكتوب يا ناصح ..... صح .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
3-الوقف :
" مهم جدا"
انا اعتبر الاستوب من اهم ما يميز الطريقه و يعطيها قوة و مرونه.
اضمن استوب قريب تضمن النجاح فى السوق طبعا بعد الحسابات الصحيحه.
هنا الاستوب مبنى على اشارة يعطيها مؤشر مساعد سوف اتكلم عنه فىما بعد فى الشرح .لكن بحسب حساباتى المتواضعه لايزيد عن 30 نقطه بحسب اخر باك تيست. ووووووو ربنا يستر .
ملحوظه :
انا اكرة الاستوب مثل الدواء لابد منه و لكنى فى اغلب الاحياء استخدم الهديج و التعزيز بطريقتى
اما هنا سوف اكتفى بالاستوب . و اعترف بالخسارة . حيث اننى اجرب طريقه جديدة .
مــــــــــــــــــــــــاشى
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
3 - الاهداف : "جووووووووووووووول "
اهدى يا عم شويه !!!!!!
كام اه؟؟ قول بس؟؟؟؟ هنكسب كام؟؟؟ هنعمل الميون فى كدة ايه ؟؟؟ يلا بقى قول؟؟؟؟؟؟؟؟
ههههههههههههههههههههههه
ياعم خلى المليون للاصحابه احنا ناس غلابه على قد حالنا . انا مش عايز اكتر من 10 : 15 نقطه فى اليوم بطوله
اه 10 نقاط بس ياعم روح اجرى لحالك .
انت تعرف ان تقدر ب 10 نقط بس تضاعف رصيدك خلال شهر
ايوة دة عن طريق الاسسسكالبينج دة اللى بيقولوا عليه ؟؟؟؟؟ صح
لا ابدا دة بعقد عادى زى المطلوب فى المسابق و على العموم بكرة جاى مش رايح و هاثبتلك.
طيب " خليك مع الكداب لحد الباب " لما نشوف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4 - اللوط المستخدم :
حجم العقد
مهم جدا جدا جدا ......... لحد بكرة ................ هنا عايزين وقفه ..... من اللى هى دى.......كدة......يعنى
ارغى يا عم الامور .... قول و صدعنا .... ماهى خلاص بيقت بالمبتدئين..... اه ادينا سامعين.
يهمنى يا جدان فى حجم العقد اوضح شويه نقط مهمه تفوت عليا دايما اشاركم بيها
- استخدم حجم العقد اللى ممكن يخلنى اعوض بعد ما اخسر بنفس القيمه اللى خسرت بيها العقد اللى فات.
- حجم العقد بيغرى جدا لابعد حدود و خاصه لو انا متاكد من المكسب.
- العدو الاكبر للكبار و الصغار فى السوق هو الطمع بعدة الخوف بعدة التسرع .
الكتاب بيقول اكتر من 10% تكون بتضيع فلوسك على الفاضى و انا معاه قلبا و قالبا خصوصا فى النقطه دى.
يعنى بالمختصر المفيد .. تتلزم بالقوانين ... تبقى صحبى .. حبيى .. يا سلام كفاءة ......
تغلط ... ياريت .... عشان اخلى ..... الكول مارجن ينادى عليك...

انا راى الحجم هو 7.5 %
و كدة كتير بس عشان مسابقه و بنجرب هامشيها لكن 5% هى الاحسن و الامن فى سوق ليس فيه امان.
نمتوا ولا ايه​
يعنى بحسبه بسيطه 10000 * 7.5 % = 750 * 200 الرافعه = 150000 و بس وانا راى ان دة كتير بس .
ادينا بنجرب " لاحظوا " انى لم استخدم الرافعه كامله بل نصفها و دى هايبان اهميتها بعد كدة على الرغم ان الحساب فيه رافعه 1 : 400
تانى اللوط اللى هاستخدمه هو دة فى المسابقه : 150000[/U]
دة اغلب النقاط المهمه التى قدرت انى اشاركم بيها عن الطريقه اللى ان شاء الله سوف استخدمها فى المسابقه
و ربنا يسهل و يقرب البعيد
:d045:
شكرا
اخوكم انطون

التعديل الأخير:

xm    xm

انا شكلى قاعد لوحدى كدة اروح انام احسن
" نوم الظالم عبادة "
يلا تصبحوا على خير
سلام

xm    xm

شرح الاستراتيجيه

المؤشرات المطلوبه
Exponetial Moving Average = EMA
ملحوظه : كل خطوط الموفينج المستخدمه فى هذه الطريقه
-من نوع EMA و ايضا بها خاصيه Typical price
و اول مجموعه و نديها لقب M1
هى عبارة عن الفترات دى :
EMA 3 , EMA 5 , EMA 7 , EMA11 , EMA13
ثانى مجموعه فى الطريقه نديها لقب M2
هى الفترات دى :
EMA 31 , EMA 33 . EMA 35 . EMA 37 ,EMA41
و اخر مؤشر موفينج نطلق عليه لقب M3
EMA 100
ودة المؤشر الرئيسى الخاص بالطريقه او القائد .

اخر حاجه عشان الاستوب و تكميل المرحله التانيه من الطريقه
نستخدم مؤشر " موفينج افرج كروس اوفر داى فرجنس " ههههههههههههه تعالوا قابلونى لو عرفتم حاجه
مؤشر " MACD
الهيستو وليس ذو خطين يعنى الموجود على البرنامج بالاعداات الافتراضيه الخاصه به
:hissyfit:
فاصل و نواصل

xm    xm

لو في صور توضيحية بيكون افضل لمتابعيك
يكون موضح عليها طريقة الدخول وتحديد الاهداف والاستوب

بالتوفيق ياغالي

xm    xm

دى صوره

مرفق ليكم الشكل العام لكل الخطوط المستخدمه قبلا + ماكد
ملحوظه : لما نجى لمرحله الطبيخ .... اقصد الشرح طبعا
هاختار الصور اللى لا تويد وجه نظر الطريقه ... اه ... انا راجل .... فايييييييييييييير
مش عشان اشاركم الراى اخالف ضميرى و كمان عشان نشوف مدى ضعف الطريقه او قوتها ونحلل معى بعض و نفيد بعض ... لانى مش هاستفاد حاجه لو كل الناس صقفتلى و قللتى برافو عليك و الاخر اطل بطريقه لاتنفع و لا تشفع
اسيبكم مع الصورة
:notworthy:
انا مش عارف كده الصوره راحت فيممممممممممممم
اشوف

xm    xm

اه طلعت اهيه
طب تصدق شكلها حلو !!!!!!!!!!!!
طب يا خويا تتربى فى عزك
هههههههههههه

xm    xm

اه طلعت اهيه
طب تصدق شكلها حلو !!!!!!!!!!!!