إفتح حسابك مع شركة XM  برعاية عرب اف اكس
إفتح حسابك مع تيكيمل

دعوه : تعالو نتعلم التحليل باليوت

xm    xm

يا اخي ليه لما احاول احمل الملف بطلع عنديالملف الذي طلبته غير صالح :(

xm    xm

بالفعل الرابط لم يعد يعمل
ما هو افضل موقع للتحميل

اعتقد الرابط لايعمل الان دكتور احمد ممكن يعيد رفعه لنا واذا كان وقته لا يسمح سوف اعد رفعه انا ولكن عندما اعود الى المنزل وانت تؤمر اخى عصام

xm    xm

الموضوع نور بوجود ابو جميل ودكتور محمد مدكور

بالنسبه للكتب انا عندي مكتبه كبيره من كتب و ملخصات ودراسات في اليوت بس بصراحه كلهم معقدين

لكن في عندي ملف باور بوينت بيشرح الموجات باسلوب بسيط وانا هحاول اطبق الي انا فهمته بطريق ابسط عشان احنا نتناقش فيها ونفهما كويس

الملف في المرفقات

xm    xm

الي انا فهمته في اليوت ان السوق بيتحرك في موجات دافعهوهي 5 موجات ولازم بعدها يكون موجات تصحيحه تكون في الاتجاه المعاكس للموجات الدافعه يعني مثلا اخرحركه قويه لليورو علي فريم الساعه كانت دافعه من 5 موجات وبعدها كان في موجات تصحيحه

يعني السوق لازم يمشي 5 موجات دافعه ( ترند ) وبعدها لازم يكون تذبذب في اتجاه معاكس للترند

مثلا الصوره لليورو انا حاولت ارقم الموجات الدافعه لانها سهله وطبعا استخدمت الزجزاج عشان تكون الصوره اوضح

وبعد انتهاء الموجات الدافعه دخل اليورو في تصحيح وهو الان تقريبا بيتهي من التصحيح وداخل في موجات دافعه

وبما ان التصحيح كان يميل للصعود لانه عكس الموجه الدافعه الهابطه يبقي الموجه الدافعه القادمه هابطه

ياريت الخبراء يصححوا لي لو في اي خطأ

xm    xm

ازيك يا دكتور احمد انا باقترح على حضرتك تعمل كورسات فى اى مكان ونيجى نحضر انا درست هارمونك

xm    xm

الي انا فهمته في اليوت ان السوق بيتحرك في موجات دافعهوهي 5 موجات ولازم بعدها يكون موجات تصحيحه تكون في الاتجاه المعاكس للموجات الدافعه يعني مثلا اخرحركه قويه لليورو علي فريم الساعه كانت دافعه من 5 موجات وبعدها كان في موجات تصحيحه

يعني السوق لازم يمشي 5 موجات دافعه ( ترند ) وبعدها لازم يكون تذبذب في اتجاه معاكس للترند

مثلا الصوره لليورو انا حاولت ارقم الموجات الدافعه لانها سهله وطبعا استخدمت الزجزاج عشان تكون الصوره اوضح

وبعد انتهاء الموجات الدافعه دخل اليورو في تصحيح وهو الان تقريبا بيتهي من التصحيح وداخل في موجات دافعه

وبما ان التصحيح كان يميل للصعود لانه عكس الموجه الدافعه الهابطه يبقي الموجه الدافعه القادمه هابطه

ياريت الخبراء يصححوا لي لو في اي خطأ

معنى كلامك يا باشا ان يوم الجمعه كان الموجه الاولى للموجه الدافعه الهابطه وبعدين مع اول الاسبوع هندخل فى موجه ثانبه تصحيحيه ثم موجه تالته هابطه اللى المفروض تكون ممتده يعنى هبوط كبير

xm    xm

معنى كلامك يا باشا ان يوم الجمعه كان الموجه الاولى للموجه الدافعه الهابطه وبعدين مع اول الاسبوع هندخل فى موجه ثانبه تصحيحيه ثم موجه تالته هابطه اللى المفروض تكون ممتده يعنى هبوط كبير

لا ده مش توقع ولا تحليل ده مجرد تدريب علي الترقيم ونشوف الخبراء يقولنا ايه لكن بالنسبه لتحليلي الشخصي اليورو مهما صعد له اهداف تحت لازم يوصل لها تقريبا عند 2800

xm    xm

ولو كسر2800 وفي الغالب ده الي هيحصل هيوصل ان شاء الله الي 2700 ولوكسرها لانها عند ترند يومي يبقي هيزور 2500 والله اعلم

ده بالنسبه للتحليل الكلاسيكي لكن اليوت احنا لسه بنتعلم ومنتظرين راي الخبراء

xm    xm

لا ده مش توقع ولا تحليل ده مجرد تدريب علي الترقيم ونشوف الخبراء يقولنا ايه لكن بالنسبه لتحليلي الشخصي اليورو مهما صعد له اهداف تحت لازم يوصل لها تقريبا عند 2800

انا عارف يا باشا احنا بنتدرب سويا وممكن نطبق الصفقات على الديمو لغايه لما نطمن لنتائج لتحليل وبعدين نطبقها على الحقيقى

xm    xm

انا عارف يا باشا احنا بنتدرب سويا وممكن نطبق الصفقات على الديمو لغايه لما نطمن لنتائج لتحليل وبعدين نطبقها على الحقيقى

في تحليل انا برفقه بشكل يومي او عند تغير الترقيم او المستجدات ممكن نحاول نفهم منه ونتعلم ودكتور احمد معانا لو في اي اخطاء او شيء نصححها

ممكن نتابع مع بعض من هنا

https://www.arabfx.net/showthread.php?p=76738&posted=1#post76738

xm    xm

الاخوه و الاخوات الافاضل
التحليل الموجي هو منهاج متكامل و لدراسته نحتاج لخطه عمل
المتعلم للتحليل الموجي لا بد له بدايه ان يتعلم اساسيات التحليل الموجي و الفكر الذي جاء منه و ثم اشكال الموجات سواء الدافعه او التصحيحه و شروطها
عند انهاء هذا الامر يبدأ بتعلم الترقيم و طريقته و تحديد الموجات
ثم يبدأ المتعلم بالانطلاق بتطوير التحليل الموجي و تعلم طريقه تحديد الاهداف باستخدام ادوات التحليل او المؤشرات و ملاحظه تأثير الاخبار على اشكال الموجات
من هنا لا بد لي ان اقدم لكم نصيحه بأن تكون البدايه بتعلم اشكال الموجات و التركيز على الشروط كونها من ستحدد لك طريقه الترقيم لاحقا
لذبك سنبدأ من يوم غد بتعلم اساسيات التحليل الموجي و من ثم اشكال الموجات و الشروط الخاصه بها

xm    xm

الاخوه و الاخوات الافاضل
المتعلم للتحليل الموجي لا بد له بدايه ان يتعلم اساسيات التحليل الموجي و الفكر الذي جاء منه و ثم اشكال الموجات سواء الدافعه او التصحيحه و شروطها
ثم يبدأ المتعلم بالانطلاق بتطوير التحليل الموجي و تعلم طريقه تحديد الاهداف باستخدام ادوات التحليل او المؤشرات و ملاحظه تأثير الاخبار على اشكال الموجات
من هنا لا بد لي ان اقدم لكم نصيحه بأن تكون البدايه بتعلم اشكال الموجات و التركيز على الشروط كونها من ستحدد لك طريقه الترقيم لاحقا
لذبك سنبدأ من يوم غد بتعلم اساسيات التحليل الموجي و من ثم اشكال الموجات و الشروط الخاصه بها

معاك يا دكتور احمد وفى انتظار الدرس الاول:notworthy:

xm    xm

الاخوه و الاخوات الافاضل

كلام صح مائه بالمائه وانا معك دكتور احمد ومنتظر انا بس كنت بحاول اطلع ما جعبتك ههههه :wub:

منتظرك يا غالي غدا وان شاء الله تكون انطلاقه قويه اننا هنتعلم من استاذ كبير

xm    xm

موفقين في ورشتكم ياشباب

ورشه نافعه ومفيده :wub:

عودة
أعلى