إفتح حسابك مع شركة XM  برعاية عرب اف اكس
إفتح حسابك مع تيكيمل

برمجة اكسبرت

.:DaRsH:.

عضو جديد

xm    xm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عندي فكرة اكسبيرت رائعة ، بس للاسف مش هعرف اشرحها بالتفصيل لتداخل الامور

لو فيه امكانية حد يتواصل معايا يكون مبرمج وانا هشرح له الاكسبيرت وان شاء الله يكون خير للجميع

للعلم انا شوف الفكرة في اكسبيرت مدفوع كجزء من استراتيجيه كبيره بس عجبتني اوي الفكرة وللاسف دورت علي الجزء الصغير ده مش لاقيه خالص

شكراً مقدما

xm    xm

ان شالله تجد مين يساعدك و يفيد الجميع

شكراً لمرورك ، هي فكرة الاكسبيرت بس مش هقدر اشرحها بالكتابة ، وان شاء الله بعد البرمجه يتم نشر الكسبيرت هنا ويستفاد منه الجميع ، وانا في انتظار المبرمج يتواصل معايا

xm    xm

دا شرح الاكسبيرت علي قد ما اقدر

المدخلات

تشغيل الاكسبيرت : في حالة وجود صفقات حالية تبقي شغاله زي ما هي لحين انها تعمل TP
حجم اللوت : مثلا حجم اللوت اللي هبدء بيه الصفقة
المضاعفة : مثلا حجم اللوت مضروب في رقم في حالة انعكاس الصفقة
نقاط الربح : عدد نقاط الربح للصفقة
نقاط الخسارة : عدد نقاط الخسارة للصفقة
حجم الاسبريد : ده هيبقي حجم الاسبيرد الاقصي لفتح الصفقات ، لو الحجم اكبر من اللي محطوط هنا ما يفتحش الصفقات من اصله

طريقة عمل الاكسبيرت

مثلا انا هعمل صفقة Buy
اول حالة ان الصفقة تقفل علي TP وفي الحالة دي ، بمجرد ان الصفقة تقفل علي TP يفتح صفقة في نفس الاتجاه Buy بنفس قيمة اللوت الموجود في الاعدادات
ثاني حالة وان الصفقة تقفل SL وفي الحالية دي ، بمجرد ان الصفقة تقفل علي SL يفتح صفقة عكسية Sell بقيمة اللوت الموجود في الاعدادات مضروب في القيمة الموجودة في المضاعفة وهكذا لحد ما الصفقة تقفل TP ساعتها نرجع للحالة الاولي الخاصة بان الصفقة تفتح في نفس الاتجاه الجديد اللي اتقفلت عليه الصفقة بس بنفس قيمة الوت الموجود في الاعدادات بدون مضاعفة

لو تشغيل الاكسبيرت بيبقي False يفضل يعمل Loop لحد ما يقفل الصفقة TP وميفتحش صفقة جديدة

شكراً مقدما

xm    xm

دا شرح الاكسبيرت علي قد ما اقدر

المدخلات

تشغيل الاكسبيرت : في حالة وجود صفقات حالية تبقي شغاله زي ما هي لحين انها تعمل tp
حجم اللوت : مثلا حجم اللوت اللي هبدء بيه الصفقة
المضاعفة : مثلا حجم اللوت مضروب في رقم في حالة انعكاس الصفقة
نقاط الربح : عدد نقاط الربح للصفقة
نقاط الخسارة : عدد نقاط الخسارة للصفقة
حجم الاسبريد : ده هيبقي حجم الاسبيرد الاقصي لفتح الصفقات ، لو الحجم اكبر من اللي محطوط هنا ما يفتحش الصفقات من اصله

طريقة عمل الاكسبيرت

مثلا انا هعمل صفقة buy
اول حالة ان الصفقة تقفل علي tp وفي الحالة دي ، بمجرد ان الصفقة تقفل علي tp يفتح صفقة في نفس الاتجاه buy بنفس قيمة اللوت الموجود في الاعدادات
ثاني حالة وان الصفقة تقفل sl وفي الحالية دي ، بمجرد ان الصفقة تقفل علي sl يفتح صفقة عكسية sell بقيمة اللوت الموجود في الاعدادات مضروب في القيمة الموجودة في المضاعفة وهكذا لحد ما الصفقة تقفل tp ساعتها نرجع للحالة الاولي الخاصة بان الصفقة تفتح في نفس الاتجاه الجديد اللي اتقفلت عليه الصفقة بس بنفس قيمة الوت الموجود في الاعدادات بدون مضاعفة

لو تشغيل الاكسبيرت بيبقي false يفضل يعمل loop لحد ما يقفل الصفقة tp وميفتحش صفقة جديدة

شكراً مقدما

نسيت اضيف حاجه لو الاكسبيرت شغال وبعدين غيرت حالة الاكسبيرت لايقاف ، يفضل يعمل لوب لحد ما الصفقات تعمل tp ويعطل بس ان الصفقة تفتح تاني

عودة
أعلى