إفتح حسابك مع شركة XM  برعاية عرب اف اكس
إفتح حسابك مع تيكيمل

التحليل الاخبارى خاص بمسابقة شهر ابريل

xm    xm

دكتور احمد شكرا على المرور وتحياتى لك
فوركسيليون شكرا على المرور وبالتوفيق اخى

xm    xm

خبر مؤشر النشاط التصنيعى للولايات المتحدة ولا نة خبر ضعيف وادى الى نزول الخبر سلبى
الخبر كان الساعة 4 فاكانت الشمعة بيع بهدف 25 نقطة وبالفعل تم تحققيق الهدف

xm    xm

فالمهم هو الممارسة العملية لأنها هي التي تمنحك الخبرة التي لا يمكن لأحد أن يمنحك إياها
.

وخلال قيامك بكل ذلك قم بمزيد من الإطلاع وعمق معارفك بشكل تدريجي
.

Keep it simple
دعها بسيطة

وهي نصيحة مشهورة متعلقة بموضوع التحليل الفني
.

نعم لا تعقد الأمور
!!
فليس شرطاً أن تعتمد على عشرات المؤشرات وعلى آل مفاهيم التحليل الفني حتى تكون ناجحاً بل إن العكس
هو الصحيح
.

فهناك الكثير من المتاجرين المحترفين من ذوي النجاح العالي لا يعتمدون إلا على مؤشر أو اثنين وعلى نقاط المقاومة والدعم في
توقعاتهم لحرآة الأسعار وآثير ما تكون توقعاتهم ناجحة
.

فليس المهم هو آثرة المؤشرات والمبادئ التي تؤخذ في التحليل بل المهم هو الدخول في الوقت المناسب والخروج في الوقت
المناسب
.

فأحياناً عندما تأخذ بكثير من المفاهيم والمؤشرات فإنها تعطيك إشارات متضاربة
.. فقد يشير لك بعضها بأن تبيع بينما يشير لك
الآخر بأن تشتري
!! وهذا سيسبب لك الكثير من الارتباك والحيرة .

أردنا بذلك أن نقول لك لا تتعجل في فهم آل النظريات والمبادئ المستخدمه في تحليل حرآة السعر بل ما يجب أن تهتم به أولاً هو
الممارسة العملية والتطبيقية لما تتعلم
.

فالخبرة ومن ثم المعرفة النظرية هي المفتاح لاتقان التحليل الفني لحرآة السعر
.

وتذآر بانك وعلى قدر الوقت والجهد الذي تمنحه في ممارسة وتعلم التحليل الفني على قدر الدقة التي ستصل إليها في توقع اتجاه
حرآة أسعار العملات
وما يعنيه ذلك من صفقات ناجحة قد تترجم على شكل أرباح مادية هائلة

عجبنى كتير التوبيك ده ونصايح فى محلها فعلا وكل ماكنت الطريقة بسيطة تكون مجدية اكثر ومش لازم نكون محترفين او حتى على المام بكل انواع التحليل المهم النتائج الاجمالية بالمتاجرة تكون ايجابية ومربحة
وكل شخص يختار الطريقة الى يرتاح ليها ويبدع فيها مع الوقت .
فكل الطرق تؤدى الى روما :spinny:

xm    xm

هههههه حلوة كل الطرق تؤدى الى روما شرفنى مرورك جدا واسعدنى
انا عنيت من التحليل الفنى وثغراتة والوقت المؤلم امام الشارت ام كل المؤشرات والاستراتيجيات تتبع السعر السوق بيتحرك بسبب تلك هذة الاخبار
اخذت هذة الطريقة من صديق ليا وجربتها والحمد لله جابت نتائج حلوة

xm    xm

هههههه حلوة كل الطرق تؤدى الى روما شرفنى مرورك جدا واسعدنى
انا عنيت من التحليل الفنى وثغراتة والوقت المؤلم امام الشارت ام كل المؤشرات والاستراتيجيات تتبع السعر السوق بيتحرك بسبب تلك هذة الاخبار
اخذت هذة الطريقة من صديق ليا وجربتها والحمد لله جابت نتائج حلوة

(حلوة كل الطرق تؤدى الى روما )
هههههههه اصلى انا دارسة اثار يونانى ولاتينى فمتأثرة بيهم حبتين :twitcy: وممكن كمان نقول بدل كل الطرق تؤدى الى روما بالعامية كده وبالمصرى (الى تكسب بيه العب بيه )
وعلى رغم انى عكسك بشوف ان الخبر محفز لما يقوله الشارت مش هو الى بيحركه بدليل ان الايام الى بيكون بيها اخبار هامة وقوية بتروح الاسعار للاهداف حسب التحليل الفنى على الشارت فالخبر حافز لتحريك السعر فى اتجاه التحليل بس الى يهم فعلا بالموضوع انك تمكنت من وسيلة التحليل الاخبارى واشتغلت بيها كويس وبتحقق مكاسب هو ده المهم والاساس للنجاح بالفوركس النتيجة وليس الوسيلة حتى لو كانت الوسيلة قراءة الفنجان :shocked:

xm    xm

طريقه حلوه يا فادى واتمنى نستفاد منك ونتعلمها على ايديك رغم انى من مشجعى التحليل الفنى لكن برده لازم نطلع منك بحاجه

xm    xm

(حلوة كل الطرق تؤدى الى روما )

هههههههه اصلى انا دارسة اثار يونانى ولاتينى فمتأثرة بيهم حبتين :twitcy: وممكن كمان نقول بدل كل الطرق تؤدى الى روما بالعامية كده وبالمصرى (الى تكسب بيه العب بيه )
وعلى رغم انى عكسك بشوف ان الخبر محفز لما يقوله الشارت مش هو الى بيحركه بدليل ان الايام الى بيكون بيها اخبار هامة وقوية بتروح الاسعار للاهداف حسب التحليل الفنى على الشارت فالخبر حافز لتحريك السعر فى اتجاه التحليل بس الى يهم فعلا بالموضوع انك تمكنت من وسيلة التحليل الاخبارى واشتغلت بيها كويس وبتحقق مكاسب هو ده المهم والاساس للنجاح بالفوركس النتيجة وليس الوسيلة حتى لو كانت الوسيلة قراءة الفنجان :shocked:

وانا اقول الاثار اللى فى البلد راحت فين ياجومانة كدة انا عرفت بتروح فين هههههههههه
خلاص انا تحليل اخبارى وانتى تحليل فنى ويلا بينا على طريق المليون
وفكرتينى بالفنجان وشكلى هقوم اشربلى فنجان قهوة ههههههههههههههههه

xm    xm

طريقه حلوه يا فادى واتمنى نستفاد منك ونتعلمها على ايديك رغم انى من مشجعى التحليل الفنى لكن برده لازم نطلع منك بحاجه

يادكتور انا تحت امرك انت تؤمر بس انا اتعلم من طرقك الجميلة فى التداول وتزدنى خبرة من حضرتك

xm    xm

ههههههههههههه ياريت لو فعلا الواحد كان عمل حاجة من الاثار مكناش اشتغلنا بالفوركس :twitcy: والف هنا فنجان القهوة .

xm    xm

ههههههههههههه ياريت لو فعلا الواحد كان عمل حاجة من الاثار مكناش اشتغلنا بالفوركس :twitcy: والف هنا فنجان القهوة .

تسلمى ربنا يخليكى وبلاش نجيب سيرة الاثار هتلاقى زاهى حواس مسجل معانا فى المنتدى بليل ههههههههههههههههههه

xm    xm

xm    xm

لالالالالالالالالا الفوركس احسن من الاثار خلينا فى السليم

xm    xm

تسلمى ربنا يخليكى وبلاش نجيب سيرة الاثار هتلاقى زاهى حواس مسجل معانا فى المنتدى بليل ههههههههههههههههههه
ههههههههههه

النت هيس عندى ونزلت المشاركة تانى ههههههههه

xm    xm

يالتوفيق فااااادي
شد حيلك عايزين بطل جديد للمسابقة

xm    xm

دكتور احمد عبانية دكتور احمد ربنا يخليكم وشكرا على المرور واسعدنى كثيرا تطلعكم على موضوعى المتواضع

xm    xm

مفيش بروفة كدة ولا كدة ؟ :biglaugh: على اي خبر :wub::wub:
ماشى يادكتور عشان خاطرك انت بس
الساعة 2 ونص هينزل خبر لامريكا عن الدولار عن مؤشر الاقتصاديات للبلد
وفى نظرتى المتواضعة يادكتور احمد ا الدولار هيرتفع وفى انتظار ساعة الخبر

عودة
أعلى