إفتح حسابك مع شركة XM  برعاية عرب اف اكس
إفتح حسابك مع تيكيمل

استفسار عن السبريد

kozy.designs87

عضو جديد

xm    xm

ازاى اقدر احسب السبريد بتاع اى زوج قبل الدخول فى الصفقه وايه احسن شركه بتدى اقل سبريد وهل السبريد ممكن يزيد عليا بعد مادخل الصفقه

xm    xm

- انظر الى نافذة العملات و الفرق بين سعر الشراء و سعر البيع يكون هو السبريد (او الفرق بين السؤال و العطاء كما في الصورة)
و اذا احببت حمل المؤشر المرفق و ضعه على الشارت يضع لك السبريد فورا
- حساب الزيرو في شركة xm يوفر سبريد منخفض جدا
- في اوقات الاخبار يتسع السبريد قليلا لكنه يعود الى وضعه الطبيعي عندما يهدأ السوق

المرفقات

• Desktop.rar
    9.5 KB · المشاهدات: 7

xm    xm

يعنى معنى كده ان السبريد ممكن يزيد عليا وانا شغال ف الصفقه ولو الاجابه اه مهو كده ممكن يوصل للسوب لوز وينهيلى الصفقه خساره ولا انا فاهم غلط ولو صح يبقى ايه الحل

سؤال تانى بالنسبه للاخبار بيبقى ايه مواعيدها وازاى اتابعها

xm    xm

انا شايف السبريد بعد تحميل الانديكتور لزوج gbp/usd بيوصل ل 32 ده كده معقول انا حاسه كتير قوى..... ومعنى كده ان وانا بايع الاحسن اشترى والسبريد قليل

xm    xm

يعنى معنى كده ان السبريد ممكن يزيد عليا وانا شغال ف الصفقه ولو الاجابه اه مهو كده ممكن يوصل للسوب لوز وينهيلى الصفقه خساره ولا انا فاهم غلط ولو صح يبقى ايه الحل

سؤال تانى بالنسبه للاخبار بيبقى ايه مواعيدها وازاى اتابعها

قصد الاخ وسام بان الاسبريد ممكن ان يزيد المقصود به لو نفذت صفقة في وقت خبر معين ممكن ان يكون بدلا من نقطتان فمثلا ممكن ان يتوسع الى 5 او 6 بمعنى اخر هناك ممكن ان يتوسع عموما في وقت خبر هام وقوي
بالتالي يمكنك ان تتعرف الى الاخبار عن طريق الاجندة الاقتصادية لدينا عبر هذا الرابط

https://www.arabfx.net/Economic_calendar.php

تجدها في ترويسة المنتدى

وبالتالي عندما يكون هناك بيانات قوية غالبا ماننوه به عبر الاخبار والتحليلات قبل صدورها

xm    xm

سبريد زوج الجنيه دولار لشركه اكس ام

لا اخي الاسبريد الان ثلاث نقاط وهذه صوره مباشرة الان من منصة xm

xm    xm

اخي ال30 تعني 30 نقاط لأن الفاصلة العشرية الخامسه لاتحسب وعشان تشوف السبريد بوضوح فعل خيار ظهور قائمة السبريد

عند تحول لون الهدف للأخضر اي ان صفقة باقي لها 10 نقاط للهدف وعند تحول الستوب للأحمر يعني باقي 10 نقاط للستوب

عودة
أعلى