إفتح حسابك مع شركة XM  برعاية عرب اف اكس
إفتح حسابك مع تيكيمل

موضوع للنقاش : هل من طرق للربح في الفوركس ؟

xm    xm

موضوع جميل جدا
أنا أول حساب ليا كان بمبلغ محترم حوالى 8 الاف دولار
لكن المشكلة انى أودعتهم على 6 مراحل فى خلال شهر واحد فقط
يعنى أعلى مبلغ شوفته فى الايكوتى و تاجرت عليه كان 4250 دولار لمدة يوم واحد فقط لمدة صفقة واحدة بس
دخلت شرا على اليورو دولار بلوت 4 ستاندرد بالبركة كدة طبعا على أساس أنى داخل اسكالبنج 4- 5 نقط ب 200 دولار ولا تجرى بيا الشمعة 10 نقط واعمل 400 دولار يعوضونى شوية وهو ده كنت كل الى بفكر فيه فقط
طبعا اليورو لم يصعد غير نصف نقطة فقط ومن ساعتها السعر ده ماجاش تانى لحد انهاردة
وطبعا بركتى حلت وقتى على السوق ونزل بعدها ألاف النقاط
وعملت هيدج وماهيدج وشقلبظات لدرجة انى لما اتلكودت كنت مهدج 32 لوت استاندرد مع بعض والايكوتى كانت 70 دولار
طبعا مرارة الحصرة تجرعتها وحدى وخدت هدنة شوية و لكن أصبحت عندى قناعة واحدة فقط
ان هذا السوق الى خد منى المبلغ ده فى لمح البصر مفيش غيره الى هيقدر يرجعه
وحلفت انى مش هودع تانى دولار واحد غير لما أرجع حسابى
ولجأت فى كل مكان له علاقة بالفوركس علشان أتعلم
وبدأت من الصفر بجد من صفر لأنى بدأت بحسابات بونص بدون ايداع
وأكسب وأسحب ارباحى واودعها فى شركة تانية وهكذا
والحمد لله قدرت فى خلال سنة أعوض 60% من رأس مالى
وعرفت أنى كان فقط مطلوب منى أتعلم مش اكثر
والميزة فى الفوركس أنك ممكن تبدأ من لاشئ
والنصيحة لأى حد مبتدئ اخسر حسابات صغيرة ولما تتعلم أعمل حساب محترم وهتعوض بسهولة
وشوفت ناس كتير الى خسران بالعشرين الف دولار فى سنتين ولما اكتسب طريقة واضحة للمتاجرة أصبح مش معاه رأس مال
ويقول يارتنى كنت خسرت 2000 دولار فقط ولو معايا رأس المال تانى الان كنت عوضتهم فى اسبوعين
الخلاصة:
هناك مبدأ يجب الاتفاق عليه وهو أن الفوركس مش للطامعين
وان الألتزام هو طوق النجاة
وأنك بسهولة لو بتدخل بعقود صغيرة تقدر تحقق 10 % على الأقل شهريا وحسابك يفضل للأبد
لكن كل واحد بقدر التزاماته وطموحاته يلزمه حساب معين
فى شباب تكفيهم 100 دولار شهريا
وبالتالى يقدر يشتغل على حساب ب 1000 دولار ويدير صفقاته كويس جدا
وفى واحد يلزمه 1000 دولار شهريا
وبالتالى مش هينفع يشتغل على حساب أقل من 10 الاف دولار
وحتى لو خبرة برده هيتسرع وهيعلى عقوده وهيضيع أى حساب أقل من كدة
وهكذا.........
طريقة شغلى سوينجات بعقد ميكرو لكل ألف دولار
وسكالبنج برده بنفس العقد
وبمرجن لو كبرت العقود عن كدة
بشتغل بحسابات متعاكسة على الجابات والأخبار
يعنى بغامر ب 200 دولار كل فترة و بودع فى حسابين كل واحد 100 دولار
وبدخل صفقات متعاكسة فل مارجن باهداف من 50-100 نقطة حسب قوة الخبر أو الجاب
وبفضل الله أخر تدبيلة ليا كانت على الجاب من أسبوعين وتم تحويل 100 دولار إلى 1200 دولار
بالتوفيق للجميع

كلام كبير و 60% مما خسرت و دون ايداع
وتجربتك تدل على اصرار و لا ننسى ادمان الفوركس :angelic:

xm    xm

انا رايي الاسكالبنج جيد بشرط يكون الهدف يساوي الاستوب يعني اذا الهدف 20 نقطة يكون الاستوب 20 نقطة وعدد الصفقات الناجحة اكثر من الصفقات الخاسرة

xm    xm

انا رايي الاسكالبنج جيد بشرط يكون الهدف يساوي الاستوب يعني اذا الهدف 20 نقطة يكون الاستوب 20 نقطة وعدد الصفقات الناجحة اكثر من الصفقات الخاسرة

مدى الالتزام هام هنا بالطريقه
الدخول مع التحليل
الدخول مع الترند و اختيار توقيت الدخول
النتائج ستكون رائعه

xm    xm

تحية احترام ومحبة الموضوع شيق جدا وابارك لكم هذه الخطوة فلعل هناك من يستطيع ان يستفيد من تجارب الاخرين
كانت بدايتي عند تخرجي من تخصص علم الحاسوب بتقدير مقبوول وبدأت البحث عن عمل حيث تمكنت من الاتحاق بدورة في احدى الشركات وهي شركة فوريكس وكان شرط التعيين الحصول على اعلى علامة وحققتها الا انهم اصبح لديهم شرط أخر وهو الحصول على زبون لفتح حساب
تمام الان تمكنت من الحصول على زبون وهو والدي وقام باعطائي مبلغ 1000 $ بعد شهر خسرت
طبعا المبلغ قليل وهناك طمع والمرحلة التثانية كانت مبلغ 10 عشرة الاف تمكنت من مضاعفة الحساب خلال شهر وبعد ثلاثة اشهر تمكنت من خسارتي طبعا بسبب الطمع اولا وثانيا عدم وجود الخبرة وادارة راس المال وبعد سنة ونصف خسرت مبلغا اخر لأسف لكن شاء الله ذلك وما قدر فعل

هنا بدأت الدراسة والتفكير واتحليل والتخطيط وما زلت ادرس للان علم التحليل الفني والعمل على استراتيجيه ناجحة باذن الله..

طبعا هناك مواقف حصلت معي خلال متاجرتي في المرحلة الثانية ففي مساء يوم خسرت 20000 ولحسن حظي وعند موعد الفجر اصبح الحساب Beake even ياه لحظي

وايضا اشتغلت على حساب مستثمر كمدير للحساب بقيمة 70000 $ وكانت العموله للوسيط خلال المضاربة 35000 بــس

xm    xm

طرق تجارتي اولا تحقيق ربح بنسبة 30- 50 % من قيمة الحساب
من الممكن فتح اكثر من حساب في البداية ومن ثم نختار الحساب
ثانيا المتاجرة بعقود سكالبنج لتحقيق اكبر ربح ممكن

ثالثا اطمع على قد ما بتقدر وخذ عقود كبيرة وصغيرة متوسطة المدى وطويلة المدى بالاخر رزقتك مكتوبة وحسابك ممكن تسحب منو في اي وقت
رابعا لا تنسى استوب عند رأس المال ضروري في حال عكس الحركة وترك الحساب لشخص اخر
وهناك الكثير وليس لدي من وقتي الى القليل :d045:

عودة
أعلى