إفتح حسابك مع شركة XM  برعاية عرب اف اكس
إفتح حسابك مع تيكيمل

مجموعه قويه من الاكسبرتات - هل من مساعد

xm    xm

موضوع يستحق المتابعه
متابعين معاك وان شاء الله يكون خير على الجميع

xm    xm

فى عمليه كانت على اليورو ين من و سبتها و ضربت استوب على 20 نقطه و طبعا كان المفروض ادخل بتعويض مع الاشارة العكسيه .... لكن بسبب نهايه الاسبوع تركتها للاسبوع القادم ....
كما هو فى الصورة

و ان شاء الله احاول اتابع معكم الاسبوع القادم اكتر

xm    xm

موفق اخي الكريم في متابعتك الجاده
و اتمنى ان تناقش مع الاخوه كيف يمكننا تقليل الاشارات اثناء التذبذب
حتى يمكننا الوصول الى اكسبرت فعال​

xm    xm

هام جدا

موفق اخي الكريم في متابعتك الجاده
و اتمنى ان تناقش مع الاخوه كيف يمكننا تقليل الاشارات اثناء التذبذب
حتى يمكننا الوصول الى اكسبرت فعال​

اشكركك اخويا بلال على الاضافه و ان شاء ماشى الحال
لكن فى حاجه مهمه جدا انا نسيت اقول عليها ودى هاتريح المتابعين من موضوع التذبذ او هاتدى الاكسبت نوع من الثبات
الاعدادات اللى بشتغل عليها للمؤشرين ....... دى هامه جدا
رجاء ادخال الاعدادات الاتيه للاهميه : ...
القائد من اعلى للاسفل حسب الترتيب الاتى :
lenght:17 / Art piriod:41 / kv5.5 / shift :1
الفلتر : مهم من اعلى لاسفل حسب المعطيات الاتيه من الشمال لليمن
17-90-50-0.435-1-7-1-10000
يا جماعه انا اسف انى اغفلت ذكر هذه المعلومات الهامه لكنى انشغلت بذكر الصفات الخاصه بالاكسبرت
لكن ملحوقه الاسبوع دة ان شاء الله هانشتغل على الاعدادت دى.
اعتقد ان الاعدادت دى هاتريحنا كتير فى اخذ الربح من الاشارة الاولى للقائد و كمان من الدخول مع الفلتر و الاهداف هى زى ما ذكرت 5 نقط و خلينا نتابع على شارت 15 دقيقه عشان مااعبكوش معايا .

التعديل الأخير:

xm    xm

ممكن تضيف النؤشر المرفق لتأكيد الدخول او الفلتره

بأمكانك تجربه وتقوللنا النتيجه

هو بيديك سهم لاعلى في حالة الشراء وسهم لأسفل في حالة البيع معتمد على قيم دخول اكثر من مؤشر

شكرا استاذى الكبر على المؤشر انا شوفته و هو من نوع MA crossover
اى هو فى الاصل بيعطى اشارات من تقاطعات الموفينج افرج و دة مش مكانه دلوقتى فى الاكسبرت
انتم ليكم عندى ان شاء الله اكسبرت هايعملهلنا اخونا بلال خاص بالموفينج و هيكون حكايه
لكن انا ما اقدرش اعتمد على اشارة الموفينج افرج فى الطريقه دى
كمان لو انتى تابعت معايا على الاعدادت الجديدة الموجودة هتلاقى الوضع مختلف بالنسبه للفلتر و القائد
جربهم على اى شارت للربع ساعة و شوف الفرق و احسب الهدف المطلوب على اى عمله ....
انا مجرب الكلام دة كويس ...
و اى استفسار انا تحت امرك
و شكرا تانى على دعمك ليا استاذنا العزيز .

xm    xm

شرح تفصيلى للاكسبرت

هذا الشرح مقدم لمن سوف يتعاملون مع الاكسبرت و للاخ المبرمج الذى سوف يدخل المعطيات الخاصه بهذا الاكسبرت
و اى استفسار انا موجود
الملف وين رار فى المرفقات رجاء قراءته
شكرا

xm    xm

هذا الشرح مقدم لمن سوف يتعاملون مع الاكسبرت و للاخ المبرمج الذى سوف يدخل المعطيات الخاصه بهذا الاكسبرت
و اى استفسار انا موجود
الملف وين رار فى المرفقات رجاء قراءته
شكرا

ساطلع عليه باذن الله واوافيكم بالجديد​

xm    xm

ساطلع عليه باذن الله واوافيكم بالجديد​
يا صحبى انا مقدر تعبك فى الموضوع
وهانزلك شويه مؤشرات حكايه يستاهلوا شغل ايدك و ان شاء الله كلهم هايعجبوك - بس انا شغال عليهم و بظبط فى الاعدادات بتاعتهم - عشان لما اقللك اتفضل يبقى الموضوع مش محتاج دراسه و كمان عشان ننفع بيهم المنتدى الغالى علينا و نفيد بيهم الناس و احنا كمان نستفاد ....
و انا ان شاء الله مش هاخلص الموضوع دة غير لما نكون عاملين انا و انت حوالى 7 اكسبرتات محترمين و بجد هايدعوا لينا الى هايشتغلوا عليهم و اديك انت معايا و ان شاء الله هانشوف

xm    xm

مشكور اخي على المؤشرات لكن اسألك هل هذه المؤشرات ثابته لا تتغير أم ممكن تتحرك وتغير اتجاهها في وقت التذبذب أو مع خبر قوي
ولو عاوز مؤشرات انا عندي اقوى من هذه وثابته لا تتغير هبوط تدي هبوط والعكس .

xm    xm

مشكور اخي على المؤشرات لكن اسألك هل هذه المؤشرات ثابته لا تتغير أم ممكن تتحرك وتغير اتجاهها في وقت التذبذب أو مع خبر قوي
ولو عاوز مؤشرات انا عندي اقوى من هذه وثابته لا تتغير هبوط تدي هبوط والعكس .

شكرا يا صحبى على المرور و مشكرور كتير على المساعدة و لو حابب تساعدنا باى مؤشرات جيده دة يكون كويس
لكن بالنسبه للمؤشرات هى فعلا كتير لكن اهم حاجه انك ازاى تتعامل معها و تظبط اعدادتها بحس الطريقه بتاعتك
عشان تاخد الهدف اللى انت عايزة
و شكرا تانى على المتابعه و لو فى اى استفسار عن الاكسبرت الاول دة انا تحت امرك
شكرا كتير ليك

xm    xm

عمليات اليوم الاثنين

تمت اليوم ثلاث عمليات على زوجين مختلفين طبقا للطريقه المتبعه و تم ظرب الاهداف كما هو مبين فى الصور
الرجاء ادخال الاعدادات المكتوبه سابقا للمؤشرات حتى تكون المتابعه واضحه - الشارت 15 دقيقه - الهدف 5 نقط
الزوجين هما الاسترالى دولار و عمليتن بيع و الكيبل و عمليع بيع بحسب اشارة الفلتر
الصورة الاولى للكيبل و الدخول طبقا للاشارة الفلتر بما ان اشارة القائد موجودة

الصورة الثانيه الدخول مرتين بيع طبقا للاشارة الفلتر بما ان اشارة القائد قائمه للبيع

و ايضا توجد اشارات بيع و شراء على ازواج عديدة - لذلك طلبت ان لا يتم تحديد زوج معين للاكسبرت يعنى بحسبه بسيط لو اشتغل على 3 ازواج مختلفه فى و قت و احد بسهوله نكسب 15 نقطه * 2% يبقى سهل ان نضاعف راس المال تقريبا فى نفس الشهر..... كمان يعتبر دون استوب اى التعويض بيكون سهل جدا فى العمليه التاليه ...
و بالتوفيق

xm    xm

اذا اعتمدنا على المؤشر القائد
في حالة توافقه مع المؤشر المساعد يكون الدخول
هل الشارت المرفق صحيح
لاني في الرتوشات الاخيره

اذا لم تعجبك اشاره اخبرني​

xm    xm

اذا اعتمدنا على المؤشر القائد
في حالة توافقه مع المؤشر المساعد يكون الدخول
هل الشارت المرفق صحيح
لاني في الرتوشات الاخيره

اذا لم تعجبك اشاره اخبرني​

بص يا صحبى انت لو خت بالك انا موضحللك الموضوع كله فى الملف المرفق امس
الدخول مع الفلتر من الشمعه التانيه فى حاله و جود اشارة القائد
و الدخول مع اشارة القائد من الشمعه الاولى . فور ظهورها.
يعنى اول ما يفتح الاكسبرت يقرا الرسم و يدور اول حاجه على اشارة القائد - الشمعه الاولى ليه - لو كانت موجودة مثلا (بيع) يبقى الاتجاه حاليا بيع و يستنى اشارة الفلتر لو كانت عكسيه حتى تتوافق مع اشارة القائد يعنى تبقى بيع و يدخول فى العمليه وقتى . ثم ياخد الهدف و يطلع ثم .. ينتظر اشارة الفلتر مادام اشرة القائد لم تتغير يدخل مع الفلتر تانى بعد ما ينكسر و تبقى اشارته مشابه للقائد و هكذا حتى يتم كسر اشارة القائد يعنى يخسر العمليه و يفتح العمليه العكسيه بالتعويض اللى اتفقنا عليه و هكذا دواليك ...
يعنى القائد بيقول للاكسبرت الاتجاة دلوقتى بيع يبقى ممنوع تدخل فى الشرا
و الفلتر بيقول للاكسبرت ادخل مع اشارتى فى اتجاه البيع بس عشان تاخد الهدف
حصل العكس : يبقى هاتتغير الاشارتين مع بعض الاول الفلتر - لانه حساس للتغير - هنا هاينتظر الاكسبرت حتى ظهور اشارة القائد ثم يدخل فى اتجاها فور ظهورها مباشرة لانها قويه و مش بتتغير يعنى من الشمعه الاولى للقائد يتحدد المكسب
ماتنساش مهم جدا الاعدادت اللى حطنها امبارح لانها قويه و بتدى نوع من الثبات للمؤشرين - كمان من غيرها يبقى شغللك هايضيع على الفاضى .
يارب اكون قدرت اوصلك الفكرة كويس و انا معاك النهاردة كله
فى اى وقت زى ماتحب

التعديل الأخير:
عودة
أعلى