إفتح حسابك مع شركة XM  برعاية عرب اف اكس
إفتح حسابك مع تيكيمل

استفسار عن الفرق بين شركة fx وشركة xm

Hossam Shahin

عضو جديد

xm    xm

السلام عليكم

دي اول مشاركه ليا في المنتدي وانا مبتدئ في مجال الفروكس

وكنت حابب استفسر عن الفرق بين شركة fx وشركة xm

لان انا عملت حساب علي xm وعاوز اعرف هل فيه فرق كبير ولا نفس الشغل

وشكرأ مقدماً

xm    xm

انا افضل fxpro
تعاملت مع xm ورايت ان منصتها لا تحتمل
وقت الاخبار خصوصا ما حصل اليوم تجمدت المنصة

,,,,

سأرحل الى FXPRO وهي المفضلة بعد الان

xm    xm

الشركتين جيدتين و لكن حسابي مع افكس برو و لم اصادف اي مشاكل

السلام عليكم
لو سمحت هي شركة افس اكس بتقدم دورات تدريبية وتوصيات ولالأ ؟
وايه الفرق بين حساب الmt4 وecn ده؟ وشكرا جزيلاً :)

وسؤال كمان معلش : انا مصري مقيم في السعودية لو عملت حساب في الشركة fx وارسلت عليها من حسابي في السعودي الفرنسي
اقل مبلغ للسحب عن طريق الحوالة على البنك كام؟ وبتوصل في مدة حوالي كام

ولو عند حضرتك وقت معلش تقولي اقدر ازاي يكون عندي حساب اتحكم بيه سواء كنت بمصر او السعودية

xm    xm

السلام عليكم
لو سمحت هي شركة افس اكس بتقدم دورات تدريبية وتوصيات ولالأ ؟
وايه الفرق بين حساب الmt4 وecn ده؟ وشكرا جزيلاً :)

وسؤال كمان معلش : انا مصري مقيم في السعودية لو عملت حساب في الشركة fx وارسلت عليها من حسابي في السعودي الفرنسي
اقل مبلغ للسحب عن طريق الحوالة على البنك كام؟ وبتوصل في مدة حوالي كام

ولو عند حضرتك وقت معلش تقولي اقدر ازاي يكون عندي حساب اتحكم بيه سواء كنت بمصر او السعودية

- لا يوجد دورات تدريبية من قبل شركة افكس برو حاليا , يمكنك الدخول على القسم التعليمي لدينا في المنتدى و ستجد كل ماتريده و اكثر مشروحا و مفصلا
- بالنسبة لسؤالك الثاني فكل حساب له منصة خاصة به لكن تنفيذ عملياتك على حسابات ecn اسرع , الا ان البعض يفضل منصة mt4 لأن فيها ادوات افضل للرسم و التحليل , و يمكنك قراءة هذا الموضوع عن منصة ecn
https://www.arabfx.net/showthread.php?t=30015
- اقل مبلغ حوالة ؟ الصراحة اول مرة اسمع هذا السؤال و اظن انه راجع للبنك , اما مدة وصول الحوالة فهي من 3 الى 5 ايام عمل مثل اي حوالة بنكية
- لم افهم السؤال الاخير و ارجو توضيحه

xm    xm

انا محمد عبد الباري لي حساب في اف اكس برو برقم 439991 و ايميلي هو abdelbary235@gmail.com
الحساب برعاية المنتدى تابعكم و لكن منذ يومين احاول تمويل الحساب كلما مولت الحساب يخرج و يطلب مني ادخال الباسوورد من جديد حاولت كثير ان ادخل مرة ثانية و امول الحساب يجيء في اخر خطوة للتمويل فيخرج من الحساب اريد حل المشكلة لو سمحت

xm    xm

- لا يوجد دورات تدريبية من قبل شركة افكس برو حاليا , يمكنك الدخول على القسم التعليمي لدينا في المنتدى و ستجد كل ماتريده و اكثر مشروحا و مفصلا
- بالنسبة لسؤالك الثاني فكل حساب له منصة خاصة به لكن تنفيذ عملياتك على حسابات ecn اسرع , الا ان البعض يفضل منصة mt4 لأن فيها ادوات افضل للرسم و التحليل , و يمكنك قراءة هذا الموضوع عن منصة ecn
- اقل مبلغ حوالة ؟ الصراحة اول مرة اسمع هذا السؤال و اظن انه راجع للبنك , اما مدة وصول الحوالة فهي من 3 الى 5 ايام عمل مثل اي حوالة بنكية
- لم افهم السؤال الاخير و ارجو توضيحه

اقصد اقل مبلغ ممكن احولة من الشركة الي البنك في المرة الواحدة لانه اعتقد شفته 200$ !
السؤال التاني قصدي لو فتحت حساب هنا في السعودية واتعاملت بيه مع الشركة
ممكن بعد كده لو نزلت مصر وعملت حساب تاني انقل حسابي عليه في الشركة؟

مفيش طريقة ارسل واستقبل بيها غير الحساب البنكي والفيزا والماستر كارد
يعني ارسل كاش يو مثلا واستقبل ويسترن يونيون

xm    xm

اقصد اقل مبلغ ممكن احولة من الشركة الي البنك في المرة الواحدة لانه اعتقد شفته 200$ !
السؤال التاني قصدي لو فتحت حساب هنا في السعودية واتعاملت بيه مع الشركة
ممكن بعد كده لو نزلت مصر وعملت حساب تاني انقل حسابي عليه في الشركة؟

مفيش طريقة ارسل واستقبل بيها غير الحساب البنكي والفيزا والماستر كارد
يعني ارسل كاش يو مثلا واستقبل ويسترن يونيون

1- اقل مبلغ حوالة من الشركة الى البنك في المرة الواحدة هو 100$ ,

2-اذا كان التسجيل تحت الترخيص القبرصي تستطيع ان تعمل عليه بالسعوديه ومصر ولكن لو الحساب تحت الترخيص البريطانى تستطيع العمل عليه فقط بالسعودية .

3- الارسال كاش و الاستقبال ويسترن يونيون هي من الطرق التي تقع تحت مسمى "الكاش" و هي غير مسموحة تبعا للرقابات , لكن هناك طرق الكترونية اسهل هي النتلر والاسكريل والبيبالد

xm    xm

1- اقل مبلغ حوالة من الشركة الى البنك في المرة الواحدة هو 100$ ,

2-اذا كان التسجيل تحت الترخيص القبرصي تستطيع ان تعمل عليه بالسعوديه ومصر ولكن لو الحساب تحت الترخيص البريطانى تستطيع العمل عليه فقط بالسعودية .

3- الارسال كاش و الاستقبال ويسترن يونيون هي من الطرق التي تقع تحت مسمى "الكاش" و هي غير مسموحة تبعا للرقابات , لكن هناك طرق الكترونية اسهل هي النتلر والاسكريل والبيبالد

شكرا ياغالي ,جزاك الله خير
ان شاء الله نآخد فترة تدريب كويسة الأول ونفتح حساب في احد الشركتين عن طريقكم
لكن شفت في شركة xm مسموح في خيارات الإيداع موجود الكاش يو والويسترن يونيون!
آخر سؤال لو سمحت: مفيش موقع عالمي بيحط تقييم للشركات من حيث الامان وغيره غير موقع دايلي فوركس ده؟؟
لانه لاحظت تقريبا كل الشركات بيقولوا على نفسهم الافضل!

xm    xm

آخر سؤال لو سمحت: مفيش موقع عالمي بيحط تقييم للشركات من حيث الامان وغيره غير موقع دايلي فوركس ده؟؟

بامكانك اخي ان تقيم الشركة بنفسك بعد الاسئلة عن تراخيصها وهذا هو الاهم كما بامكانك ان تسال عن الشركات في كل مكان في المواقع والمنتديات العربيه والاجنبيه وبعد ان تتاكد من تراخيصها ومدى مصداقيتها تفتح حساب وتودع
لان اغلب المواقع يقيم الشركات الموكله لديه بانها الافضل
لذلك اسال بنفسك افضل لك
تقبل تحياتي

xm    xm

اجابك الاخ محمد مشكورا و لكن فقط اريد التعقيب على كلامك الملون بالاحمر , ان اجابتي السابقة لك (فيما يخص الكاش و الويسترن يونيون ) كانت على شركة افكس برو فقد ظننت سؤالك عن افكس برو .
وجميع اسئلتك مرحب بها في اي وقت
بالتوفيق

xm    xm

اجابك الاخ محمد مشكورا و لكن فقط اريد التعقيب على كلامك الملون بالاحمر , ان اجابتي السابقة لك (فيما يخص الكاش و الويسترن يونيون ) كانت على شركة افكس برو فقد ظننت سؤالك عن افكس برو .
وجميع اسئلتك مرحب بها في اي وقت
بالتوفيق

شكرا جزيلا اخي وسام ,جزاك الله خير :)

عودة
أعلى