إفتح حسابك مع شركة XM  برعاية عرب اف اكس
إفتح حسابك مع تيكيمل

تحديد الحجم و stop loss

Halas

عضو جديد

xm    xm

مرحبا، سؤالي هو واضح، ولكن بعد ان بحث في كل الدروس لم أجد جوابا.

لذلك لحالتي:
رأس مال 50 €
نوع الحساب: مايكرو (1 لوت = 1000)
رافعة 1: 200

لذلك ما زلت لا أفهم كيف يمكنني اختيار حجم، على سبيل المثال إذا اخترت 1 لوت بحيث ما يعادل 10 سنتا لكن € 0.10 هو سعر 1pip ؟

وكيفية تحديد المكاسب والخسائر قبل إطلاق طلبي؟

على سبيل المثال أريد خسارة نسبة 5٪ هو 2.5 اليورو كيفية تحديد نقاط الوقف شكرا لمساعدتكم :rose:

:d045: انا جديد في مجال التداول ان امكن اعطائي بعض النصائح :d045:

xm    xm

انت حسبتها لوحدك اخى الكريم فى الحساب الميكروو 1 لوت النقطة فيها ب 0.1 دولار

معنى كدا لو اشتريت يورو دولار و عايز خسارتك لا تتعدى 2.5 دولار عليك تحديد الاستوب ب 25 نقطة من نقطة دخولك
لو حبيت تخلى استوبك اكتر من كدا عليك تقلليل العقد يعنى لو استوبك 50 نقطة هيبقى حجم عقدك 0.5
طبعا دا بالنسبة للحساب الميكرو

مثال لو بيعت يورو دولار من 1.1220 بحجم لوت 1 هيكون استوبك 1.1245 يبقى بالحالة ديه اقصى خسارة هى 2.5 دولار
طبعا دا ينطبق على الباوند دولار و الاسترالى دولار و النيوزلاندى دولار

لكن الازواج الاخرى بيختلف قيمة النقطة من عمله لاخرى و لو فى شىء مش مفهم اتفضل

و هنا موضوع كامل تقدر تعرف منه قيمة النقطة بالدولار

https://www.arabfx.net/65245-%D9%87%D9%84-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81-%D9%83%D9%8A%D9%81%D9%8A%D8%A9-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D9%8A%D9%85%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%82%D8%B7%D8%A9-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D8%9F%D8%9F.html

التعديل الأخير:

xm    xm

انت حسبتها لوحدك اخى الكريم فى الحساب الميكروو 1 لوت النقطة فيها ب 0.1 دولار

معنى كدا لو اشتريت يورو دولار و عايز خسارتك لا تتعدى 2.5 دولار عليك تحديد الاستوب ب 25 نقطة من نقطة دخولك
لو حبيت تخلى استوبك اكتر من كدا عليك تقلليل العقد يعنى لو استوبك 50 نقطة هيبقى حجم عقدك 0.5
طبعا دا بالنسبة للحساب الميكرو

مثال لو بيعت يورو دولار من 1.1220 بحجم لوت 1 هيكون استوبك 1.1245 يبقى بالحالة ديه اقصى خسارة هى 2.5 دولار
طبعا دا ينطبق على الباوند دولار و الاسترالى دولار و النيوزلاندى دولار

لكن الازواج الاخرى بيختلف قيمة النقطة من عمله لاخرى و لو فى شىء مش مفهم اتفضل

شكراا الاخ علي الرد ادا انا مخطئ lot 1 = 0.10 dollar و ليس 0.10 Euro هكدا ?

و بخصوص الرافعة لا تاثر علي كل هاد ?
و نسبة الشركة ايضا spreed ?

شكرا علي المساعدة :smiling-face-with-h

xm    xm

شكراا الاخ علي الرد ادا انا مخطئ lot 1 = 0.10 dollar و ليس 0.10 Euro هكدا ?

و بخصوص الرافعة لا تاثر علي كل هاد ?
و نسبة الشركة ايضا spreed ?

شكرا علي المساعدة :smiling-face-with-h

الرافعة ملهاش اى تاثر اخى الكريم ... بس الرافعة انك تقدر تدخل بلوت اكبر مع حساب صغير

كمان الاسبريد ملوش علاقة انت عندك

انت فى الحالة الشراء بتدخل من نقطة buy ... لكن ببعدها بتابع سعر البيع لان هو الى هتغلق عليه الصفقة

و فى حالة البيع بتدخل من سعر البيع ... بكن بتابع سعر الشراء لان هو الى هتغلق عليه الصفقة يا رب تكون وصلت

xm    xm

الرافعة ملهاش اى تاثر اخى الكريم ... بس الرافعة انك تقدر تدخل بلوت اكبر مع حساب صغير

كمان الاسبريد ملوش علاقة انت عندك

انت فى الحالة الشراء بتدخل من نقطة buy ... لكن ببعدها بتابع سعر البيع لان هو الى هتغلق عليه الصفقة

و فى حالة البيع بتدخل من سعر البيع ... بكن بتابع سعر الشراء لان هو الى هتغلق عليه الصفقة يا رب تكون وصلت

الحمد الله فهمت جزاك الله يا اخي عندي سؤال اخير بتنصحني وضع حساب ب dollar او euro ?

xm    xm

الحمد الله فهمت جزاك الله يا اخي عندي سؤال اخير بتنصحني وضع حساب ب dollar او euro ?

بالدولار طبعا زى ما كلنا بنعمل بنعرف نحسبها بسهولة

عودة
أعلى