إفتح حسابك مع شركة XM  برعاية عرب اف اكس
إفتح حسابك مع تيكيمل

كورس تعليمي بالفيديو للغة البرمجة MQL4. الفصل الاول : نبذة عن Arithmetic Operations

bebo2014

عضو جديد

xm    xm

بناء علي عددمن الطلبات الي وصلتني كل فيديو هيكون مساحته ووقته اقل ان شاء الله بحيث نغطي نقطة نقطة

بما اني صغرت المساحة والوقت فده مش اخر فيديو للفصل الاول. لسة فيه اتنين كمان تقريبا و بعدين ندخل عالفصل التاني.

و بما اننا هنغير الاسلوب الي هنمسي بيه فانا ان شاء الله هحاول علي اد ما اقدر انزل فيديو او اتنين كل يوم و اخر كل فيديو هيكون فيه مجموعة من الاسئلة الي اتمني تجاوبو عليها ولو حتي بينكم و بين نفسكم عشان نتاكد اننا فاهمين كويس

حاولت اعمل زوم اكبر عالكود المرة ده, يا ريت تقوليلي الصورة المرة ده اوضح ولا لسة الخط باين صغير ؟

-------------------------------------------

https://www.youtube.com/watch?v=Z0sJdhagCrg&hd=1

اسئلة علي الدرس :

1) ما الفرق بين On Timer - On Calculate

2) لو عاوز تعرف ال Variable في Global Scope( Area ) يبقي المفروض مكانه فين في الكود ؟

3) ازاي و فين بنعرف الفترة الزمنية ل On Timer

4) لو عاوز اقم 7 علي 5 يبقي Date Type الي هستخدمها هي int ولا double

5) الفرق بين x++ و ++x

--------------------------

لو في اقتراح او تعليق او سؤال انا تحت الامر في اي وقت

التعديل الأخير بواسطة المشرف:

xm    xm

بناء علي عددمن الطلبات الي وصلتني كل فيديو هيكون مساحته ووقته اقل ان شاء الله بحيث نغطي نقطة نقطة

بما اني صغرت المساحة والوقت فده مش اخر فيديو للفصل الاول. لسة فيه اتنين كمان تقريبا و بعدين ندخل عالفصل التاني.

و بما اننا هنغير الاسلوب الي هنمسي بيه فانا ان شاء الله هحاول علي اد ما اقدر انزل فيديو او اتنين كل يوم و اخر كل فيديو هيكون فيه مجموعة من الاسئلة الي اتمني تجاوبو عليها ولو حتي بينكم و بين نفسكم عشان نتاكد اننا فاهمين كويس

حاولت اعمل زوم اكبر عالكود المرة ده, يا ريت تقوليلي الصورة المرة ده اوضح ولا لسة الخط باين صغير ؟

-------------------------------------------

youtube.com/watch?v=z0sjdhagcrg

اسئلة علي الدرس :

1) ما الفرق بين on timer - on calculate

2) لو عاوز تعرف ال variable في global scope( area ) يبقي المفروض مكانه فين في الكود ؟

3) ازاي و فين بنعرف الفترة الزمنية ل on timer

4) لو عاوز اقم 7 علي 5 يبقي date type الي هستخدمها هي int ولا double

5) الفرق بين x++ و ++x

--------------------------

لو في اقتراح او تعليق او سؤال انا تحت الامر في اي وقت
الله يعطيك العافية شكرا على المجهود الرائع

عودة
أعلى